Cílem předmětu je získat potřebné znalosti a dovednosti potřebné pro realizaci projektového vzdělávání v praxi mateřských škol. Studenti se seznámí s přínosy projektového vzdělávání pro děti a s možnostmi, jak tuto vzdělávací strategii využít v praxi mateřské školy. V první části je předmět věnován seznámení s teoretickými východisky (osobnostně orientovaný přístup, role dítěte, role učitele, soulad s RVP PV). Dále se orientuje na představení typů projektů, jeho jednotlivých fázích a seznamuje s příklady projektů realizovaných v předškolním vzdělávání. V rámci předmětu studenti budou v rámci své praxe realizovat projekt s dětmi a následně jej reflektovat. Témata:1.) Projektové vzdělávání – teoretická východiska a definice, přínosy; 2.) Typy projektů; 3.) Vzdělávací metody používané při projektovém vzdělávání; 4.) Role učitele při projektovém vzdělávání; 5.) Role dítěte při projektovém vzdělávání; 6.) Role rodiny a dalších sociálních aktérů při projektovém vzdělávání; 7.) Fáze projektu a možnosti jejich implementace v různých kontextech pedagogické praxe; 8.) Dokumentace a pedagogické hodnocení v projektovém vzdělávání
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.01.2023)
Descriptors - Czech
Přímá výuka: 4h za semestr
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
30 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
4 hodiny
Plnění předmětu?
Seminární práce
24 hodin
Příprava na zápočet
3 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Stručný popis přípravy na výuku: Student bude stduovat materiály v prostředí moodle.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (16.01.2023)
Course completion requirements - Czech
Předmět je zakončen zápočtem. Ten bude udělen na základě rozpravy nad závěrečnou prací studenta - reflektivní zprávy o realizace projektu v mateřské škole.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.01.2023)
Literature - Czech
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 2014. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3. KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ, 2015. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0812-9. LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B. a KOŽELUHOVÁ, E. (eds), 2022. Projektové a činnostní učení v předškolním vzdělávání. Metodika pro učitele. Praha: Nakladatelství Raabe. ISBN:978-80-7496-522-7. SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ, 2019. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7598-276-6. SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ, 2019. Třídní projekty v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1480-9.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.01.2023)
Syllabus - Czech
Témata:
1.) Projektové vzdělávání – teoretická východiska a definice, přínosy;
2.) Typy projektů;
3.) Vzdělávací metody používané při projektovém vzdělávání;
4.) Role učitele při projektovém vzdělávání;
5.) Role dítěte při projektovém vzdělávání;
6.) Role rodiny a dalších sociálních aktérů při projektovém vzdělávání;
7.) Fáze projektu a možnosti jejich implementace v různých kontextech pedagogické praxe;
8.) Dokumentace a pedagogické hodnocení v projektovém vzdělávání
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.01.2023)