SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Drama Education with Didactics - OKB03N302A
Title: Dramatická výchova s didaktikou
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 18 [hours]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Alžběta Ferklová
Interchangeability : OPB03N302A
Annotation - Czech
Obsah předmětu je zaměřen na osobnostně-estetický rozvoj studentů, na posílení vzájemné empatie ve skupině. Důraz je kladen též na rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické. Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace. Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy především s průpravnými hrami a cvičeními, technikou řeči, přednesem a divadlem pro děti. Každý student se stává aktivním účastníkem veškerých her a cvičení.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (28.08.2022)
Aim of the course - Czech
1. Studenti se naučí rozvíjet schopnost empatie a sociální dovednosti prostřednictvím dramatických aktivit zaměřených na skupinové vnímání, komunikaci a smyslové vnímání.
2. Studenti se seznámí s průpravnými hrami a cvičeními, které budou využívat k rozvoji základních dramatických dovedností a empatie.
3. Studenti se naučí pracovat s literární předlohou, aby dokázali využít její témata k tvorbě dramatických aktivit a prohloubení porozumění.
4. Studenti budou rozvíjet schopnost improvizace a využití pohybových, rytmických a hlasových technik v dramatických aktivitách.
Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Descriptors - Czech

Vyčíslení studijní zátěže:

přímá výuka: 17 hodin

Shlédnutí videí + reflexe: 5 hodin

Četba odborné literatury + reflexe: 53 hodin

Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen zápočtem, pro jeho udělení je třeba:

- 100% docházka, aktivní účast v hodinách

- shlédnutí videí o dramatické výchově + reflexe

- reflexe knihy E. Machkové - Úvod do studia dramatické výchovy

Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Literature - Czech

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. ISBN 978-80-7068-217-3.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. ISBN 978-80-7068-207-4.
MORGANOVÁ,N. a J. SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu, Komenský, Brno: PdF MU, 2003.
SVOBODOVÁ, Eva; ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).
ULRYCHOVÁ,I.; Drama a příběh, tvorba scénáře příběhového dramatu v DV. Praha: DAMU, 2007.

Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (16.04.2022)
Syllabus - Czech

1) Průpravné hry a cvičení – rozvoj skupinového vnímání, smyslového vnímání 

2) Průpravné hry a cvičení – rozvoj komunikačních schopností 

3) Průpravné hry a cvičení – rozvoj empatie a prostorového vnímání 

4) Práce s literární předlohou - příběh s dětským hrdinou

5) Vytváření větších tematických celků - dramatická výchova a výtvarná výchova

6) Vytváření větších tematických celků

7) Strukturované drama - umělá inteligence

8) Strukturované drama - šikana

9) Práce s literární předlohou - klasická pohádka - O Smolíčkovi

10) Práce s literární předlohou - obrázková knížka

Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Learning resources - Czech

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8641 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (16.04.2022)
Learning outcomes - Czech
Výsledky učení:

1. Student aplikuje a rozvine základní metody dramatické výchovy zaměřené na rozvoj skupinového vnímání, smyslového vnímání a komunikace v rámci dramatických aktivit.
2. Student připraví a realizuje dramatické lekce zaměřené na různá témata jako rodina, zvířata, odvaha, přátelství a příroda, s využitím průpravných her a cvičení.
3. Student demonstruje použití improvizačních a tvořivých technik při práci s literární předlohou, aby podpořil rozvoj porozumění a kreativity studentů.
4. Student bude schopen vést dramatické aktivity a hry zaměřené na podporu emocionálního vyjádření a imaginativního vnímání ve skupině.
Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html