|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with the theory, methodology and practice of environmental education, with the main objectives of environmental education, basic and extended literature, history of world and Czech environmental education, network of environmental education centres, projects, thematic blocks, walks along educational trails and assessment tools.
Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
|
|
||
Studující: 1) Seznámí se v předmětu se začneněním přírodovědného vzdělávání a environmentálnívýchovy do RVP PV 2) Seznámí se s teorií, metodikou a praxí environmentální výchovy, s hlavními cíli environmentální výchovy, základní i rozšiřující literaturou, historií světové a české environmentální výchovy, sítí středisek environmentální výchovy, s projekty, tematickými bloky vycházkami, naučnými stezkami a s nástroji hodnocení. 3) Připraví se na výběr a prezentaci vybrané vzdělávací aktivity vhodné pro MŠ v rámci EVVO. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 30 minut. Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 30 minut. Samostudium literatury (za semestr) - 10 hodin. Práce se studijními materiály (za semestr) - 10 hodin. Plnění průběžných úkolů - 20 hodin (za semestr). Seminární práce - 7 hodin. Příprava na zápočet - 7 hodin. MS-Teams: proběhne případná on-line výuka, zadání seminární práce. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3Asx1y5maDGpNNK2MViaXsF4p98eoMUJiVsqnWVYwkwcI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2dc4ccaa-68a5-48a7-94f0-f34280f6a6ec&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
|
|
||
Základy environmentální výchovy https://cuni.futurebooks.cz/book/zaklady-environmentalni-vychovy/?/obalka/ JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010 či lépe inovované vydání 2022.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7. JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3. JANČAŘÍKOVÁ, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.
MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, 205 s. SKÝBOVÁ, J.: Environmentální vzdělávání a výchova na prvním stupni základních škol. Pedagogické centrum, Praha, 2004. SKÝBOVÁ, J.: Didaktické ekologicky a environmentálně zaměřené hry, e-skriptum, Praha: PedF UK 2021. ISBN 978-80-7603-286-6. SKÝBOVÁ, J. Environmentální výchovné projekty pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. UK-Pedagogická fakulta Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-376-4 Enviwiki http://www.enviwiki.cz/wiki/Hlavn%C3%AD_strana
Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Odevzdání 2 úkolů do MS Teams, výstup na cvičení s ústním představením vybraného existujícího MŠ programu. Úkol 1: Prostudujte e-book Základy environmentální výchovy, kterou naleznete na linku https://cuni.futurebooks.cz/book/zaklady-environmentalni-vychovy/?/obalka/ . Vytvořte krátkou reflexi (cca 1 normostrana word. dokumentu): Osnova: a) Název a autor/ka knihy, Vaše jména b) Hlavní téma a shrnutí obsahu knihy c) Stěžejní témata, která vás zaujala, včetně relevantní argumentace d) Důležité myšlenky nebo postřehy, které si odnášíte e) Vaše stanovisko k pojetí environmentální výchovy v PV Práce ve dvojicích nebo individuálně. Úkol 2: Z různých zdrojů informací vyberte aktivitu vhodnou pro realizaci EV v MŠ, vytvořte prezentaci cca na 10 minut, uveďte zdroje a odprezentujte v rámci cvičení. Práce ve dvojicích nebo individuálně. Osnova prezentace: a) Název vzdělávací aktivity a „zdroj“, odkud čerpáte b) Představení a popis aktivity c) Charakteristika aktivity: záměr/cíle, cílová skupina, vhodné prostředí/časové období, časová dotace, pomůcky, limity d) Propojení na environmentální výchovu: v RVP PV zvolte vhodné vzdělávací cíle a očekávané výstupy, které tato aktivita naplňuje https://www.npi.cz/images/RVP_PV_2021.pdf - vzdělávací oblast Dítě a svět (s. 27 – dílčí vzdělávací cíle, s. 29 – očekávané výstupy) e) Vaše hodnocení, případné alterace a návrhy pro konkrétní aplikaci v MŠ Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
|
|
||
1) Úvod do předmětu – cíle, současná legislativa EV, EV v RVP PV, státní program EVVO, zdroje informací 2) Historie EV ve světě, historie EV v ČR, střediska EV 3) Metody práce v EV. 4) Projekty EV, tematické integrované bloky, vycházky do přírody, naučné stezky, drobné aktivity EV. 5) Vzdělávání založené na vztahu k místu, lesní a sadová pedagogika. 6) Nástroje hodnocení EV v MŠ (portfolia, nástěnky, …), možnosti dalšího vzdělávání učitelů-učitelek MŠ Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
|
|
||
https://cuni.futurebooks.cz/book/zaklady-environmentalni-vychovy https://teams.microsoft.com/l/team/19%3Asx1y5maDGpNNK2MViaXsF4p98eoMUJiVsqnWVYwkwcI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2dc4ccaa-68a5-48a7-94f0-f34280f6a6ec&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
|
|
||
Přednášky Studující: · Vyjmenuje hlavní cíle environmentální výchovy v MŠ a vysvětlí jejich význam pro výchovu dětí v MŠ. · Uvede implementaci EV v RVP PV, především ve vzdělávací oblasti Dítě a svět. · Vysvětlí podstatu státního programu EVVO. · Seznámí s vybranými zdroji informací, které se vztahují k EV. · Popíše hlavní milníky EV ve světě a v ČR. · Charakterizuje činnost středisek EV a možnosti jejich využitá pro realizaci EV v MŠ. · Charakterizuje základní metody práce v EV. · Popíše a porovná jednotlivé metody. · Vysvětlí a zdůvodní nezbytnost EV v MŠ. · Charakterizuje Projekty EV, tematické integrované bloky, vycházky do přírody, naučné stezky, drobné aktivity EV. · Uvede příklady začlenění EV. · Vysvětlí principy tvorby projektů EV. · Vysvětlí princip a význam lesní a sadové pedagogiky ve vztahu k EV. · Charakterizuje práci učitele v lesních školkách. · Popíše a vysvětlí možnosti realizace EV v lesních školkách. · Uvede a charakterizuje možnosti EV, založené na vztahu k místu. · Uvede a charakterizuje základní nástroje hodnocení EV v MŠ včetně příkladů. · Vysvětlí důležitost reflexe a sebereflexe v rámci hodnocení výstupů EV v MŠ. · Uvede možnosti dalšího vzdělávání učitelů-učitelek MŠ v oblasti EV. · Zhodnotí případné vlastní zkušenosti s realizací EV v MŠ. Cvičení Studující: · Orientuje se v systému institucí a organizací, které se podílejí na EVVO v rámci PV, s některými se blíže seznámí. · Systematicky a aktivně vyhledá a seznámí se s nabídkou zdrojů inspirace pro environmentální výchovu vhodnou pro PV. · Seznámí se s RVP PV, se vzdělávacími oblastmi týkajícími se environmentální výchovy (dílčími cíli a očekávanými výstupy). · Vybere si konkrétní vzdělávací aktivitu, kterou následně představí. · Zpracuje prezentaci o vybrané vzdělávací aktivitě. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (13.09.2024)
|