|
|
|
||
The course introduces basic topics of pedagogical and social psychology relevant for application in educational and school practice. Selected social themes are presented as a product of basic research in psychology and subsequently portrayed as part of the reality of teaching practice and everyday life in the school environment.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.06.2019)
|
|
||
Čáp j. - Mareš J. (2000): Psychologie pro učitele. Praha, Portál Fontana D. (1997): Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál Helus Z. (2004): Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál Hennig, C. - Keller, G. (1996): Antistresový program pro učitele. Praha, Portál Kolláriková Z. - Pupala B. ed. (2001): Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus. Mareš J. (1998): Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál Pavelková I. (2003): Motivace žáků k učení. Praha, PeF UK Pedagogika č.4/94, Povolání: učitel. Praha, PeF UK PSPŠ(2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5.třídy. Praha, PeF UK Štech S. (1998): Dilemata a ambivalence učitelského povolání. in: Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha, PedF Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (07.02.2019)
|
|
||
Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě zápočtového testu. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (07.02.2019)
|
|
||
Témata kursu: 1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. Jejich vzájemný vztah v učitelské profesi a školní praxi. 2. Základní témata pedagogické psychologie s akcentem na předškolní věk - učení - vnější a vnitřní podmínky učení - klima školy, styl vyučování, učební a poznávací styly žáka, zábrany v učení - motivace - sociokulturní prostředí a rodina dítěte jako významný fenomén školní práce - osobnost žáka 3. Základní témata sociální psychologie s akcentem na předškolní věk - socializační prostředí rodiny a školy - sociální percepce, první dojem, chyby v percepci - komunikace ve škole, sociální vlivy v komunikaci - postoje - vztah učitel-žák - školní třída jako sociální skupina Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (07.02.2019)
|