|
|
|
||
The course focuses on stages of human development with emphasis on development in childhood. Students will also learn about children with special needs and their development.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (19.05.2019)
|
|
||
V případě distanční výuky bude výuka probíhat prostřednictvím nahraných přednášek přístupných v Moodle. Další informace a přístup obdrží studenti mailem. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Předmět bude zakončen písemným testem založeném na obsahu přednášek. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (18.09.2018)
|
|
||
ODBORNÁ LITERATURA ZÁKLADNÍ BŘICHÁČEK, V. Raný vztah matky s dítětem. In Dunovský. J. a kol. Sociální pediatrie. Pra-ha: Grada, 1999. HADJ MOUSSOVÁ, Z. Postoje učitelů k integraci postižených. Speciální pedagogika, 4, 102 - 115. KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. KOLUCHOVÁ, J. A KOL. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: SPN, 1989. MATĚJČEK, Z. Socializační proces. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001. ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Dítě mimořádně citlivé, vnímavé, tvrdohlavé, aktivní. Praha: Portál, 1998. VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: UK, 1993. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte předškolního věku. Praha, HTF 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: HTF UK, 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. VÁGNEROVÁ, M. , HAJD MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: PedF UK 1992 (Liberec 1997 - Psychologie handicapu 1 - 4). VÁGNEROVÁ, M.; VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha: UK, 1995.
Odborná literatura k jednotlivým typům handicapu či postižení bude doporučována na seminářích, bude zahrnovat naše i zahraniční monografie a časopisecké studie. Studenti se také seznámí se závaznými právními předpisy souvisejícími s inkluzivním vzděláváním http://www.msmt.cz/vzdelavani/1-pravni-predpisy-a-souvisejici-dokumenty Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (18.09.2018)
|
|
||
1. Základní pojmy psychického vývoje První tématický blok je zaměřen na základní pojmy a principy normality, variability a patolo-gie psychického vývoje. V úvodu to budou spíše obecnější informace, v závěru bude zmiňo-ván současný přístup k terminologii ve školství. ? Teorie normality, pojetí normality (norma statistická, sociokulturní, pragmatická, ideá-lová, dílčí, subjektivní) ? Kritéria normality v dětství
? Kritéria normality v dospělosti
? Které z činitelů mají vliv na vývoj (běžný vs. patologický)? Biologické vlivy vs. spo-lečenské? Jaké mají tyto postoje dopad na přijetí, výchovu a vzdělávání postiženého jedince? Jak je chápou teorie:
? Činitelé variability psychického vývoje
? Terminologie vývojových obtíží, vývojových poruch v dětském věku dle MNK-10 a DSM-IV. ? Současná terminologie ve školství dle školského zákona a navazujících vyhlášek (zejm. č. 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb.): zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, so-ciální znevýhodnění
2. Rodina postiženého dítěte, rodinný kontext postižení Druhé téma bude sledovat rodinu postižených/znevýhodněných jedinců. Podobně jako je ro-dina základním prostředím, ve které probíhá vývoj dítěte v normě, je i pro jedince s postiže-ním/znevýhodněním úloha rodiny neopominutelná. Přitom se musí rodina handicapovaných dětí vyrovnávat s celou řadou problémů. Sledovány budou i vazby mezi jednotlivými členy rodiny a případy, kdy je rodina zdrojem obtíží dítěte. ? Úloha rodiny pro zdravý vývoj dítěte, úloha rodiny pro vývoj postiženého dítěte, pro vývoj dětí s vývojovými odchylkami ? Úloha dítěte pro rodinu, jak ji naplňuje dítě s vývojovými obtížemi ? postižením? ? Rodina postiženého dítěte
? Systém rodiny s postiženým dítětem
? Rodina jako zdroj ohrožení vývoje dítěte (deprivace, subdeprivace, CAN, sociokultur-ní handicap aj.)
3. Osobnost jedince s postižením Třetí tématický blok se bude věnovat individuálním zvláštnostem jedinců se zdravotním po-stižením, znevýhodněním, sociálním znevýhodněním. Sledovány budou možnosti plnění vý-vojových úkolů v jednotlivých vývojových etapách (od časného věku až do dospělosti) i dů-sledky, které může vývojový problém či postižení přinášet pro formující se osobnost dítěte. ? Vývoj jedince zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálními znevý-hodněním: vývojové úkoly v oblasti tělesné, psychické, emoční a sociální. Rizika a úskalí vývoje v jednotlivých etapách vývoje vzhledem k typu postižení / znevýhodně-ní. ? Specifické znaky vývoje jedince s postižením v časném věku, předškolním věku, v mladším školním věku, starším školním věku (puberta, adolescence), časné dospělosti. ? Vrozené a získané postižení a vliv na vývoj a osobnost postiženého jedince. ? Sebepojetí jedince s postižením. ? Formování osobnosti v průběhu socializace, sociální vlivy (rodina ? škola ? vrstevnic-ké vztahy aj.). ? Typologie osobnosti postiženého jedince vzhledem k typu obran dle Matějčka (typ se-lektivně adaptivní, typ pasivně apatický, typ s akcentovanou potřebou sociálního kon-taktu a vztahu, typ s převahou náhradního uspokojení).
4. Společnost a jedinec s postižením Jedno z témat je věnováno postojům společnosti vůči jedincům s postižením/znevýhodněním. Bude postaveno na mapování posunu v přístupech k jedincům s postižením/znevýhodněním v důsledku změn ve společnosti, pracovat se bude s sociokulturní normou. Pozornost bude věnována také percepci změn v přístupech k užívání terminologie: defekt, postižení, znevý-hodnění, handicap aj. Postoje veřejnosti vůči postiženým jedincům (složky postojů, sociální akceptace, charakteristické rysy postojů, aj.)
5. Vývoj jedince s daným typem postižení Pátému tématu bude věnována značná pozornost a bude tvořit cca polovinu výuky. Postupně se budeme zabývat specifickým průběhem vývoje jedince se daným typem postižení / znevý-hodnění, přičemž bude dáván důraz na sociální vlivy (rodina, škola, vrstevnická skupina..). Budou mapovány specifické obtíže a problémy, se kterými se u jedincům s postižením / zne-výhodněním v průběhu socializace můžeme setkávat. Sledovány budou také specifické vývo-jové znaky či zvláštnosti osobnosti jedinců s daným typem postižení. Nebude ani opomenuto vzdělávání, zejm. budou zmiňována pozitiva a negativa průběhu vzdělávání (integrace vs. speciální školství), hledány budou faktory úspěšné integrace do hlavního vzdělávacího prou-du. Zabývat se budeme těmito problémy vývoje/postižením/znevýhodněním: ? poruchy vývoje rozumových schopností, jedinec s mentálním postižením ? pervazivní vývojové poruchy, poruchy autistického spektra ? jedinci s tělesným postižením, zdravotní znevýhodnění ? jedinci se zrakovým postižením ? jedinci se sluchovým postižením ? jedinci s poruchou komunikačních schopností ? specifické vývojové obtíže dětí v oblasti školního výkonu a specifické poruchy chová-ní u dětí školního věku ? jedinci se sociálním znevýhodněním (sociokulturní handicap, menšiny, sociální vylou-čení, žák cizinec aj.) Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (19.05.2019)
|