|
|
|
||
The course is focused on the complex development of reading literacy in kindergarten. It deals with its overall conception, conditions and specific approaches and methods of development of particular aspects, which the future reader needs to successfully acquire the ability to read and write and to gain a positive relationship to reading.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (08.09.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím rozvoje čtenářské gramotnosti v mateřské škole i na počátku školní docházky a rozvíjet jejich profesní kompetence v oblasti plánování, realizování a hodnocení aktivit zaměření na rozvoj budoucích čtenářů, s důrazem na rozvoj porozumění a přípravou na psaní. Součástí předmětu bude i seznámení s metodami výuky čtení a psaní na ZŠ. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
|
|
||
Studijní zátěž: 3 kredity: 8h přímé výuky, 30h plnění úkolů v prostředí Moodle, 37h vypracování seminární práce.
Vážené studentky, vážení studenti, naše setkání budou probíhat prezenčně. V případě změny vládních opatření (zatím nepředpokládáme) by se přesunula do online prostředí. Odkaz na online prostředí je https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3e4b4919de0649638d70051c1d17dd7f%40thread.tacv2/conversations?groupId=37b6c562-429e-4ab6-bc0d-10c521aa78b3&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Studentům bude udělen klasifikovaný zápočet na základě vypracování seminární práce dle kritérií, která budou zadána při prvním setkání. Dále se očekává aktivní účast na seminářích a plnění dílčích úkolů v prostředí Moodle. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 1998. KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3. WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 2003. BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, a.s., 2007. MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, s.r.o., 2003, s.230. ISBN 80-7178-799-X. KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, spol. s r.o., 2008. s.158. ISBN 978-80-7367-359-8. FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1. TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 978-80-7290-315-3. LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014, 168 s. ISBN 978-80-266-0112-8. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
|
|
||
Přednáška, diskuze, práce s texty, skupinová práce, videoukázky z praxe. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
|
|
||
Současné pojetí čtenářské pregramotnosti. Psaní - vývoj pojetí písma u dětí, kódování a dekódování, práce s grafikou. Rozvoj porozumění textu. Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní. RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenářství. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
|