|
|
|
||
The aim is to develop professional sensitivity, empathic behaviour with the ability to listen actively, accept another person, support ethics of information handling and inclusive approach. The subject is focused on personality development of students related to their chosen field. It regards specific areas of communication, dialogue, discussion, argumentation and self-knowledge in the context of a new teacher profession oriented study group. In social development, interaction processes are aimed at the willingness to get to know others, to accept consensus and differences in opinions and personal preferences. Interactive methods focus on the development of cooperation in different grouping of students, they deepen mutual cognition and stimulate trust for coexistence in the group. Students' activities are based on methods of social psychological training and drama education. The credit is obtained for active participation in seminars.
Last update: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (26.09.2017)
|
|
||
Cílem je rozvíjet profesní citlivost, empatické jednání s dovedností aktivně naslouchat, akceptovat druhého člověka, podpořit etiku zpracování informací a inkluzivního přístupu. Last update: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (26.09.2017)
|
|
||
The credit is obtained for active participation in seminars. Last update: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (26.09.2017)
|
|
||
Základní literatura GILLERNOVÁ, I., HERMOCHOVÁ, S., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele. Praha: SPN, 1990. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6. HERMOCHOVÁ, S. Metody aplikované sociální psychologie. Praha: FF UK v Praze, 1989. KOPŘIVA, P., a kol. Respektovat a byt respektován. 3.vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0. MOTSCHNIG, R., NYKL, L. Komunikace zaměřená na člověka. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-361-9. KOŤÁTKOVÁ, S. Pohledy na komunikaci učitelky mateřské školy I. In Problémové dítě a hra A 2.4. Praha: J. Raabe, 2004, 20s. KŘIVOHLAVÝ J. Povídej-naslouchám. Praha: Návrat, 1993. ISBN 80-85495-18-X. Vávra, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-128-0. VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-06-4. VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80- 247-4473-5. Další doporučená literatura Další doporučená literatura JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2009. ISBN 978- 80- 247-1594-0. KOŤÁTKOVÁ, S. Působení na profesní orientaci studentů prostřednictvím kurzu Osobnostní a sociální výchova v souladu s principy humanistického přístupu. Spilková, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, s. 68-82. ISBN 80-7315-081-6. Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
|