The subject is meant for students who do not specialize at VAE. They will be presented elementary information which will help them understand the subject matter and its interdisciplinarity. They will search for practical implementation of their knowledge.
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu.
V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou
kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů
a jevů doplňuje vědecké poznání.
Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.
V návaznosti na předmět Výtvarné transformace učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky
do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky
analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět
představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –
učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)
Aim of the course -
Authenticing and analyse of psychodidactical dimensions of the teacher´s profesional competence. Preparation for teacher´s practice. Reflection, evaluation.
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)
V návaznosti na předmět Výtvarné transformace učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky
do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky
analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět
představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –
učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)
Course completion requirements -
Participation on lessons, homework, colloquial exam
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)
Aktivní účast na přednáškách a v seminářích
Zpracování průběžných úkolů a jejich včasné odevzdání
Ústní zkouška formou kolokvia
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)
Literature -
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.
Plzeň: ZU 2017
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:
Verlag Dashofer 2005
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)
Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. a II. Praha: PedF UK, 2000, dotisk.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.
Plzeň: ZU 2017
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:
Verlag Dashofer 2005
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.02.2020)
Teaching methods -
lecture, inpterpretation of the meaning, museum education, mind map, content analysis, reflection, self-reflection, portfolio
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)
Requirements to the exam -
Participation on lessons, homeworks, colloquial exam
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)
Aktivní účast na přednáškách a v seminářích
Zpracování průběžných úkolů a jejich včasné odevzdání
Ústní zkouška formou kolokvia
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (23.04.2020)
Syllabus -
The subjet of VAE. Contemporary trends in didactics art education. Dimensions of art training teacher. The ares of art training. Creation of topic maps. The motivation of creative topic- connections. Works of art within the system of cultural education. Specific features of VA activities in childhood, individual differences and typology. Individual teacher´s conceptions. Evaluation, self-evaluation, conceptual analyses. Specialized resources and literature in VAE.
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (16.01.2020)