SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Educational research - OK0615102
Title: Pedagogický výzkum
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:written
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Is provided by: OKMN0N168A
Old code: PEVÝ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Krátká, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Pedagogy and Psychology for Teachers
Teaching > Pedagogy
Incompatibility : O01215102
Pre-requisite : OK0615018, OK0615110
Interchangeability : O01215102
Is pre-requisite for: OK0615638, OK0615628, OK0615617
Annotation -
Objectives: 1. To introduce in the metodology of education 2. To inform about contemporary educational investigations 3. To train some of research technics Content area: 1. Speciality of educational research 2. Observation 3. Interrogation, interwiew 4. Test construction
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (04.06.2007)
Aim of the course - Czech

Cíl kurzu: a/ uvést do metodologie věd o výchově
                 b/ informovat o aktuálních pedagogických výzkumech
                 c/ nacvičit vybrané výzkumné techniky

Last update: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2013)
Descriptors - Czech

tudijní zátěž

1. Přímá výuka 8 hodin

2. Příprava a zpracování seminární práce 25 hodin

3. Studium literatury 40 hodin

4. Příprava na zápočtový test 10 hodin



 

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (09.09.2021)
Course completion requirements - Czech

Příprava, provedení a vyhodnocení didaktického testu se žáky - písemné zpracování formou seminární práce.

Písemná zkouška - základní metodologické přístupy a metody ve výzkumech ve vzdělávání v rozsahu témat kurzu. Možnost max.2 oprav v příslušném semestru.

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (01.02.2018)
Literature - Czech

Základní:

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010..

ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999.

SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.

Doporučená:

GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996.

SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha:SPN, 1993.

MAŃÁK, J., ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.

STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1990.

JANÍK, T. Akční výzkum pro učitele. Brno, PdF MU, 2003.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.

KLEMENTA, J.; KOMENDA, S.; KUNERT, E. Statistické metody v pedagogickém výzkumu. Olomouc, UP, 1984.

 

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (20.03.2017)
Syllabus - Czech

Obsah kurzu: 1. Zvláštnosti pedagogických výzkumů
                      2. Techniky pozorování
                      3. Techniky dotazování
                      4. Techniky testování

Last update: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2013)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html