SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of primary school I - OK0615017
Title: Didaktika 1. stupně ZŠ I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 18 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Explanation: Rok2
Old code: D1ST
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Pedagogy and Psychology for Teachers
Teaching > Pedagogy
Incompatibility : O01215017
Pre-requisite : OK0615110, OK0615126, OK0615127
Interchangeability : O01215017
Is pre-requisite for: OK0615018, OK0615120, OK0615268
Annotation -
The objective of the course is to provide the students with the basic knowledge of didactics: the key princeples of the transformation of the czech education, structure and curriculum of primary school in the countries of the European Union, the historical development of the conceptions of teaching, alternative and innovative conceptions of education
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (19.06.2007)
Course completion requirements - Czech

Podmínky udělení zápočtu

Max. 2 absence na semináři, seminář probíhá on-line v čase, jak je rozvržen.

Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího v semináři

Znalostní test – minimálně 60% úspěšnost, viz níže

Teze ročníkové práce - podmínky viz níže

 

Znalostní test- je zadán níže uvedenými okruhy.

Pojmy didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky.

Příklady didaktických témat, která studenta/studentku zajímají.

Vztah mezi komunikací a učením

Význam Vygotského teorie pro učení

Význam Brunerovy koncepce lešení pro učení

Autoritativní a dialogický diskurz

Přístupy aplikující efektivní výukovou komunikaci

Význam konceptuáůlního tlaku při učení.

Význam neverbální komunikace

Výhody a nevýhody různého uspořádání třídy.

Akční zóna.

Učitelovy otázky ve výuce a jejich smysl.

Popisný a posuzující jazyk.

Participace žáků na výukové komunikaci (posouzení produktivnosti komukace), prediktory participace.

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020.  Strategie vzdělávací politiky ČR 2030.

Vzdělávací cíl.

Velká myšlenky.

Měřitelnost  vzdělávacích cílů.

Vzdělávací cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické.

Pojmy, generalizace, fakta (Bruner)

Bloomova taxonomie- nerevidovaná a revidovaná a její aplikace.

Souvislost  vzdělávacích cílů a jiných didaktických kategorií (učivo, výukové metody, hodnocení).

Taxonomie afektivních vzdělávacích cílů.

RVP ZV a ŠVP (souvislost, klíčové pojmy, práce učitele s nimi, vztah RVP, ŠVP a učebnic).

 

3 termíny testu. Jeden v zápočtovém týdnu (mimo výuku), dva ve zkouškovém období. Žádný další termín testu nebude vypisován.

 

Teze ročníkové práce

Teze obsahují:

1) název a cíl ročníkové práce

2) odstavec zdůvodňující cíl práce

alespoň jeden z argumentů je opřen o argument z odborné literatury a odkázán na zdroj

3) seznam alespoň 3 titulů relevantní odborné literatury (nepočítají se kurikulární dokumenty, legislativní dokumenty, metodické příručky a učebnice, populárně naučné texty/články, články z časopisů pro učitele; počítají se: odborné monografie, odborné články). Seznam je zpracován dle normy.

Teze student odevzdá do moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po skončení semestru. V případě nevyhovující kvality jsou teze vráceny k dopracování (1 pokus). Opravu je povinen student vložit do moodle nejpozději do 10 pracovních dnů po obdržení zpětné vazby.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
Literature - Czech

ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a  NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press.

Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.  Praha: Portál, 2005. (s. 43 - 101).

KALHOUS, Z. a OBST, O. (2009). Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál. (s. 354 - 365)

Stará, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK, 2009.

 Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik

 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

 KNECHT, P.  (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 

 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy 

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
Syllabus -

Conceptions of education, teaching a learning, socioconstrustivistic conception of teaching

Alternative, innovative conceptions of education

Curriculum, the development of school curriculum

Aims, goals of education, the content of teaching (integration of knowledge)

Strategies of teaching and learning

Pedagogical communication

Learning environment, social and emocional climate of classroom and school

Motivation in the learning processes

Diagnosis and evaluation/assessment of the pupils

Self-reflection and creation of own teaching style

Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2009)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html