|
|
|
||
The objective of the course is to provide the students with the basic knowledge of didactics: the key princeples of
the transformation of the czech education, structure and curriculum of primary school in the countries of the
European Union, the historical development of the conceptions of teaching, alternative and innovative conceptions of
education
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (19.06.2007)
|
|
||
Podmínky udělení zápočtu Max. 2 absence na semináři, seminář probíhá on-line v čase, jak je rozvržen. Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího v semináři Znalostní test – minimálně 60% úspěšnost, viz níže Teze ročníkové práce - podmínky viz níže
Znalostní test- je zadán níže uvedenými okruhy. Pojmy didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky. Příklady didaktických témat, která studenta/studentku zajímají. Vztah mezi komunikací a učením Význam Vygotského teorie pro učení Význam Brunerovy koncepce lešení pro učení Autoritativní a dialogický diskurz Přístupy aplikující efektivní výukovou komunikaci Význam konceptuáůlního tlaku při učení. Význam neverbální komunikace Výhody a nevýhody různého uspořádání třídy. Akční zóna. Učitelovy otázky ve výuce a jejich smysl. Popisný a posuzující jazyk. Participace žáků na výukové komunikaci (posouzení produktivnosti komukace), prediktory participace. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020. Strategie vzdělávací politiky ČR 2030. Vzdělávací cíl. Velká myšlenky. Měřitelnost vzdělávacích cílů. Vzdělávací cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické. Pojmy, generalizace, fakta (Bruner) Bloomova taxonomie- nerevidovaná a revidovaná a její aplikace. Souvislost vzdělávacích cílů a jiných didaktických kategorií (učivo, výukové metody, hodnocení). Taxonomie afektivních vzdělávacích cílů. RVP ZV a ŠVP (souvislost, klíčové pojmy, práce učitele s nimi, vztah RVP, ŠVP a učebnic).
3 termíny testu. Jeden v zápočtovém týdnu (mimo výuku), dva ve zkouškovém období. Žádný další termín testu nebude vypisován.
Teze ročníkové práce Teze obsahují: 1) název a cíl ročníkové práce 2) odstavec zdůvodňující cíl práce alespoň jeden z argumentů je opřen o argument z odborné literatury a odkázán na zdroj 3) seznam alespoň 3 titulů relevantní odborné literatury (nepočítají se kurikulární dokumenty, legislativní dokumenty, metodické příručky a učebnice, populárně naučné texty/články, články z časopisů pro učitele; počítají se: odborné monografie, odborné články). Seznam je zpracován dle normy. Teze student odevzdá do moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po skončení semestru. V případě nevyhovující kvality jsou teze vráceny k dopracování (1 pokus). Opravu je povinen student vložit do moodle nejpozději do 10 pracovních dnů po obdržení zpětné vazby. Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
|
|
||
ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press. Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. (s. 43 - 101). KALHOUS, Z. a OBST, O. (2009). Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál. (s. 354 - 365) Stará, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK, 2009. Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 KNECHT, P. (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
|
|
||
Conceptions of education, teaching a learning, socioconstrustivistic conception of teaching Alternative, innovative conceptions of education Curriculum, the development of school curriculum Aims, goals of education, the content of teaching (integration of knowledge) Strategies of teaching and learning Pedagogical communication Learning environment, social and emocional climate of classroom and school Motivation in the learning processes Diagnosis and evaluation/assessment of the pupils Self-reflection and creation of own teaching style
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2009)
|