SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
How to get to know mathematics II - OK0610615
Title: Cesty poznávání v matematice II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2011 to 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Michaela Kaslová
Co-requisite : OK0610616, OK0610617
Incompatibility : O01110615
Pre-requisite : OK0610612
Interchangeability : O01110615
Is co-requisite for: OK0610617, OK0610616
Annotation -
Students will work independently to structure their knowledge of mathematics and didactics gained through previous intstruction and to perceive mathematics as an integral part of all primary school subjects. They will be provided with a programe of continuous self-development.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Aim of the course -

The goal is for the students to work independently and to structure their knowledge of mathematics and didactics gained through previous intstruction, to perceive mathematics as an integral part of all primary school subjects. To provide the students with a programe of continuous self-development.

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Literature -

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.


Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

Primary school mathematics textbooks (Czech, Slovak, other).

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Teaching methods -

Seminars, group work.

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu budou upřesněny na prvním semináři. Struktura:
- aktivní účast na seminářích,
- příprava obsahu alespoň jednoho tématu z přesahů (v návaznosti na obsah práce v kroužku s žáky 1.-3. r.) s podrobným zpracováním matematického obsahu.
- vypracování jednoho e-learningového kurzu či vypracování  úloh a pracovních listů zadaných na semináři;

- rozbor sledované vyučovací hodiny

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (29.01.2021)
Syllabus -

Non-traditional arithmetic and geometric environments will be studied more deeply. Problem posing of graduated difficuly and problem posing for pupils with special educational needs and for gifted pupils are emphasized. Topics will be offered by the teacher and chosen by the students in the first seminar.

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html