Kriteria pro výběr úloh vhodných pro práci ve skupině, hodnocení práce ve skupině, typy kooperace ve skupině v závislosti na charakteru úkolu a na složení skupiny.
Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2009)
Kriteria pro výběr matematických úloh vhodných pro práci ve skupině; úlohy vhodné pro práci a současné učebnice matematiky;
klady a úskalí tvorby matematických modelů ve skupině;
tvořivost (v pojetí Sarrazyho)v práci skupiny;
způsoby hodnocení práce ve skupině (co proč a jak hodnotíme, kriteria hodnocení a jejich prezentace žákům); práce s dlouhodobým cílem;
práce ve skupúinách a představy rodičů o vyučování matematice;
změny motivace v průběhu skupinové práce;
komparace řešitelských strategií u jednotlivců a u práce skupin;
pozitiva a úskalí mluvené komunikace ve fázi řešení (nikoli přípravy, analýzy);
role otázky v práci skupin;
slovní zásoba a užití matematické symboliky - specifická skupina zadání pro skupinovu práci
nástroje k odstupňování náročnosti úkolu pro skupinu;
srategie "kaskády a schodů" v zadávání úloh;úlohy pro skupinovou práci jako součást didaktické struktury;
změny kooperace v průběhu řešení a vliv na výsledek práce;
typy kooperace ve skupině v závislosti na charakteru úkolu/řešeného problému;
typy kooperace v závislosti na složení skupiny (počet, dívky-chlapci, schopnosti členů, role členů skupiny vymezena/nevymezena);
užitý/požadovaný komunikačníkód řešení.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (13.01.2025)
Aim of the course -
Vybavit studenty potřebnými nástroji pro použití skupinového vyučování v matematice na 1. stupni ZŠ.
Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2009)
Vybavit studenty potřebnými nástroji pro efektivní použití skupinového vyučování v matematice v ZŠ.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (13.01.2025)
Literature -
Aktuální
Kasíková, H. Vše o skupinovém a kooperativním učení
Kaslová, M. Vše o řešení úloh ve skupinách
Literatura včetně internetové k soutěžím skupin:
Rallye Mathématique Transalpin, Dejte hlavy dohromady
Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2009)
Aktuální
Drahanská, P. Učení prožitkem. 2022.
Hanuš, R. Zážitkové pedagogické učení. Grada, 2009. Kasíková, H. Vše o skupinovém a kooperativním učení Kaslová, M. Řešení úloh ve skupinách (SEMT, Proceedings)
Kaslová, M. Outdoorová matematika. Broumov : 2018.
Kaslová, M. Outdoor mathematics. text pro studenty Erasmu na UK : 2024.
Kaslová, M. Hry nejen v amtematice. Praha: UK PEDF pro CŽV, 2013.
projekty/projektové vyučování v matematice (Kubínová; Coufalová) Literatura časopisecká včetně internetové k soutěžím skupin: Rallye Mathématique Transalpin, Dejte hlavy dohromady; soutěže skupin ve finanční matematice;
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2025)
Teaching methods -
Seminář ve formě dílny.
Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2009)
Seminář ve formě dílny.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (13.01.2025)
Requirements to the exam - Czech
100% účast, aktivita ve skupinách i v diskusi, seminární práce na vybrané téma k práci skupin v matematice s realizací na ZŠ
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (13.01.2025)
Syllabus -
1. Homogenní versus heterogenní skupiny (klady a úskalí), heterogennost vzhledem k (matematickým i jiným)schopnostem žáků, rozvíjející aktivity, co lze rozvíjet a za jakých podmínek.
2. Různé typy spolupráce uvnitř skupiny, aktivity čistě kooperativní, kooperativně kompetitivní a podmínky pro volbu úloh.
3. Výběr úloh pro skupinovou práci v jednotlivých ročnících (věkových skupinách), práce s učebnicí, sbírkami, diskuse.
4. Práce skupin a projekty.
5. Práce skupin a diagnostické a terapeutické aktivity.
6. Aktivity jako úvod k novému tématu, pozitiva a úskalí skupinové práce.
7. Specifika skupinové práce v matematice, role analýzy, role prezentace výsledků, hodnocení práce.
Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2009)
1. Homogenní versus heterogenní skupiny (klady a úskalí), heterogennost vzhledem k (matematickým i jiným) schopnostem žáků, rozvíjející aktivity, co lze rozvíjet a za jakých podmínek. 2. Různé typy spolupráce uvnitř skupiny, aktivity čistě kooperativní, kooperativně kompetitivní a podmínky pro volbu úloh. Role žáků ve skupině v závislosti na typu úkolu, na složení skupiny. 3. Výběr úloh pro skupinovou práci v jednotlivých ročnících (věkových skupinách), práce s učebnicí, sbírkami, diskuse. 4. Práce skupin a projekty včetně outdoorové matematiky. 5. Práce skupin a diagnostické a terapeutické aktivity. 6. Aktivity jako úvod k novému tématu, skupinová práce a diaktická struktura; 7. Pozitiva a úskalí skupinové práce. práce skupin a integrovaný žák. 8. Specifika skupinové práce v matematice, role analýzy, role prezentace výsledků, hodnocení práce.