|
|
|
||
The lecture creates the fundamental theoretic and terminological suppositions (1) for understanding the fiction in its´ aesthetical singularity and genre spectrum and (2) for the independent didactic interpretation of the fiction in the needs of primary-school reading lessons. It tries to decompose the secondary-school stereotypes and tries to discover the fiction as a stimulative space of the fantasy and thinking. Basic topics are the aesthetical experience, the literary functions, writor and reader, the construction of the work, imagination, story and narration, verse, literary genres. The basis of the seminar is in the cultivation of the reading and inspirative analysis of the text regarding to the object and the mode of the interpretation and to possibilities of its´ exploatation in the reading lessons. Dominant element of the seminar is the discussion where everybody is learning to communicate his aesthetic experience, perceive and appreciate the means of expression used, to understand the meaning of the message, to formulate questions in the convenient manner, to describe the general character of the work.
Last update: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2008)
|
|
||
Zápočet: Ke splnění obého je nutné zaslat vyučujícímu interpretační esej vybraného úryvku / díla, jež by mohlo být využito v rámci výuky literatury v hodinách na ZŠ/SŠ. Tj. text by měl obsahovat dvě části: a) Vaše intepretace textu s použitím základních literárněteoretických pojmů, b) Aplikace těchto poznatků a využití úryvku / díla, případná doporučení na způsob práce s textem ve školní výuce. Esej /analýza na 4 NS (1 NS = 1800 znaků). Prosím, opatřete text uvedením titulu knihy / jména autora / rokem prvního vydání a jménem Vaším. Termín odevzdání: osobně na semináři dne nejpozději do 13. 12. 2019. Pokud by text nesplňoval potřebné nároky, domluví se s vyučujícím na opravném zadání.
Zkouška: Písemný test v rozsahu Teorie literatury pro učitele (J. Peterka) a zde vybraných kapitol, příslušících pro teorii literatury na I. stupni ZŠ. Obsahem testu jsou též texty probírané na dvou setkáních během ZS. Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Obsah seminářů: Velbloud (J. Skácel) - lyrická teorie v praxi, evokace, intepretace, umělecké prostředky, užití induktivního postupu aneb k čemu slouží teoretické pojmy? J. V. Sládek (Lesní studánka), F. Hrubín (Kuřátko) M. Bystrov, P. Nikl (Nech ten mech) Prozaické texty z oblasti LPD I. M. Jirous Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
|