Work with the integrated pupil in the Czech language lessons, various handicaps require various work methods (blind, deaf children, physical handicap, dyslectic children etc.)Cooperation between the teacher and the assistant of the child, integration among other children. Special teaching materials, textbooks. Cooperation with the parents of the child with the handicap.
Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2020)
Cílem předmětu je poskytnout základní vhled do problematiky výuky českého jazyka u integrovaných žáků s různým typem postižení (žák se zrakovým, sluchovým, tělesným postižením, specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením více vadami) a přiblížit v základních obrysech složitou problematiku přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky ČJ, a to na základě praktických zkušeností získaných mimo jiné návštěvou několika vybraných škol (vyjma kombinovaného studia). Studenti se formou náslechů a volné názorové diskuse seznámí se specifickými aspekty práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami výhradně v hodinách českého jazyka (kompenzační pomůcky, speciální učebnice, problematika pedagogické asistence a spolupráce s rodiči, PPP a SPC, tvorba IVP apod.) a pokusí se o vlastní návrhy praktických činností v jednotlivých krocích realizace výuky s ohledem na osobnost a možnosti integrovaného žáka s postižením na 1. stupni (popř. 2. stupni ZŠ).
Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2020)
Literature - Czech
Základní literatura:
Eliášková, K. (2018). K výuce mateřského jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, s. 135–144.
Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK.
Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.
Lechta, V. et al. (2016). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Portál.
Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha: Fortuna.
Pišlová, S. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, ročník 22, číslo 3, s. 241–247.
Doporučená literatura:
Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.
Houser, P. (2002). Hry se slovy a jazykem. Praha: Portál.
Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. České Budějovice: Grada Publishing.
Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2020)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky k zápočtu
Aktivní účast podle pokynů vyučující (evidence docházky), povoleny max. jedna neomluvená absence.
Prezentace zadaného zápočtového úkolu (kritické posouzení kurikulárních materiálů či vlastní didaktické pomůcky s ohledem na žáka se SVP) na seminářích.
Odevzdání písemného zpracování zápočtového úkolu emailem nejpozději do 14. 12. 2019, (zápočet leden 2020).
Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2020)