The course OK0603271 for KM / ZS 4 builds on the existing knowledge of LV and LPDM. It will focus on other possibilities of working with text in 3.-5. cl. Credit is required to attend all meetings, study the prescribed professional reading and personal records, preparation and implementation of own LV teaching unit with text corresponding to the principles of LV taught in this course, constructivist pedagogy, planning backwards. The preparation and teaching will be supplemented by demonstrations of pupils' outcomes from this teaching and a thorough teaching self-reflection aimed at the subsequent improvement of the teacher's work in LV.
Last update: Hausenblas Ondřej, PhDr. (28.10.2019)
Charakteristika kurzu: Vyzkoušíme si, jak se ve třídě uplatní vše, co jsme se o LV naučili dosud a jak dokážeme vést LV s dětmi a textem v 4. a 5. třídě. Naučíme se připravovat a realizovat plán hodiny včetně cílů a k nim vedoucích postupů. Ověříme si své učitelské postupy přímým výstupem ve třídě. Konzultujeme se zkušenými učitelkami a navzájem. Naučíme se strukturovaně reflektovat svou i cizí výuku tak, aby nám to pomáhalo lépe vyučovat. Každý a každá bude podávat reflexe, otázky a rady každému a každé. Práce v této praxi (jako práce s dětmi ve třídě) bude vyžadovat dostatek času i v týdnech, kdy se na výstup chystají druzí! Dále ochotu hledat, přinášet, sdílet a prezentovat. Práce bude převážně kooperativní a cíleně neselektivní, s využitím e-mailu. Osobní přítomnost na všech výstupech, dopracované přípravy a písemné reflexe svého vlastního výstupu i výstupů kolegyň jsou podmínku zápočtu.
Last update: Hausenblas Ondřej, PhDr. (28.10.2019)
Course completion requirements -
Credit: Full attendance, one pre-arranged and consulted lesson with fiction reading.text, including selected documents to prove the learning and reflection of the valor performance and pupils' excursions, plus a proposal for the necessary changes for the next teaching LV.
Last update: Hausenblas Ondřej, PhDr. (28.10.2019)
Zápočet: Plná docházka, jedna přirpavená a konzultovaná hodina s četbou beletristického. textu, včetně vybraných dokladů k důkazu o učení a refelxe valstního výkonu i výjonů žáků, plus návrh potřebných změn pro příští výuku LV.
Last update: Hausenblas Ondřej, PhDr. (28.10.2019)
Literature - Czech
* Četba: vybrané kapitoly z odborných publikací a profesních webů
Jaroslav Vala. VYBRANÉ KAPITOLY Z DIDAKTIKY LITERÁRNÍ VÝCHOVY. http://kcjl.upol.cz/kombcj/studijni_opory/vybrane_kapitoly_didaktika_literatury.pdf
Kol.: sb. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf
Hausenblas Ondřej, Aktivity před setkáním s básní a při četbě, Kritické listy rok 2004, č. 16
Nabídka k povinnému výběru dvou z příruček:
Starší, ale taky užitečná je příručka „Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka“ na webu České školní inspekce
Časopis Kritická gramotnost (články k čtení na 1. stupni ZŠ). http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost
Z roku 2015 je moje brožura Ondřej Hausenblas: Čeština doopravdy. ISBN: 978-80-260-8165-4
Doporučené četby částí příruček:
Mocná, D, Peterka, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha 2005, Paseka – pasáže o pohádce, bajce, pověsti, báji, mýtu, fantazy
Peterka, Josef, Teorie literatury pro učitele, Praha, UK PedF 2006 - pasáže "Ve škole" + hesla o verši, rýmu, rytmu, sloce, autoru a vypravěči
Příručka "Gramotnosti ve vzdělávání", VÚP Praha 2010. Dostupné z WWW:http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdf
Košťálová, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas, Kritické listy 6, http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas
Hausenblas, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. KL 24
Zcela doplňková četba:
Články a kapitoly:
Košťálová, H.: Učíme se navzájem (KL 24)
Šlapal, M.: Dílna čtení v praxi (KL 27)
Tomková, A. – Košťálová, H.: Čtení v Otevřené škole, čtení v projektech (KL 27)
L´Allierová, S. K. – Elishová-Piperová, L.: Metody, které podporují zaujetí četbou (KL 31)
Košťálová, H.: Porozumění naučnému textu (KL 33)
Antonínová, Hegerová, H.: Čtenářské dovednosti a řízené čtení (KL 34)
Košťálová, H.: Neviditelné čtenářství (KL 36)
Šafránková, K.: Jak modelovat čtenářské strategie (KL 36)
Šafránková, K.: Čteme s nečtenáři (KL 38)
Šafránková, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. KL 24
a celé KL č. 24
Šlapal, M.: Dílna čtení jen na rozečtení? (KL 39)
Šlapal, M.: Čteme společně – projekt 1. A 9. třídy na podporu čtenářství (KL 40)
Kdo chce pochopit, co vlastně opravdu je hodnocení, má číst:
Košťálová, H., Straková, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, o. s., 2008. ISBN 978-80-254-2417-9
(viz příloha e-mailu)
Pro potěšení:
Pennac, Daniel: Jako román, Praha, Mladá fronta 2004
Last update: Hausenblas Ondřej, PhDr. (28.10.2019)