SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactic of Art Education I, II,III - OK0421308
Title: Didaktika VV I, II, III
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/5, Ex [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Annotation -
Annotation: Visual and cultural literacies as basic professional competencies of an art education teacher. Artwork in the culture and in the educational situation. Art education in the context of cultural education: relationship between educational and cultural institutions. Projecting of units and projects at school, content of Art Education, curricular documents in the domain of Art Education, evaluation, reflective practices.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Aim of the course -

* Attainment Target:
* To develop different strategies of projecting, realization and critical reflection of personal educational model for art education at school and to establish collaborative links between school and a local gallery/museum. Linkage to Visual and Cultural literacy context and Educational Framework.

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Descriptors -

cultural literacy, teacher competence, artwork, education

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Course completion requirements -

exam, the conditions will be specified in the course

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Literature -

Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a časI/1. Praha: Togga 2012. ISBN 978-80-87258-69-9

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvar.uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3

CIKÁNOVÁ,K. Kreslete si s námi, Praha, Aventinum 1992,1997 ISBN 80-7151-015-7

Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.

Hajdušková, L., Fulková, M., Sehnalíková, V., Metodika II., metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, galerie Rudolfinum 2013.HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. (4. přepracované vydání) Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK,1995.

Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9

ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.

Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Teaching methods -

lecture/seminar

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Requirements to the exam -

* Evaluation:
* All students are fully expected to participate in joint sessions. Continual assessment and self-assesment.
*Colloquial presentation of project portfolio visual presentation (plannings of the art education units, written reflection of realized art education units, interpretation of studyied literature).

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.10.2018)
Syllabus -

* Syllabus:
* Visual and cultural literacies as basic professional competencies of an art education teacher. Artwork in the culture and in the educational situation. Art education in the context of cultural education: relationship between educational and cultural
institutions. Projecting of units and projects at school, content of Art Education, curricular documents in the domain of Art Education, evaluation, reflective practices.

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html