Annotation:
Visual and cultural literacies as basic professional competencies of an
art education teacher. Artwork in the culture and in the educational situation. Art education in the context of cultural education: relationship between educational and cultural
institutions. Projecting of units and projects at school, content of Art Education, curricular documents in the domain of Art Education, evaluation, reflective practices.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Stručná anotace předmětu:
Vizuální a kulturní gramotnost jako základní profesní výbava učitele VV. Umělecké dílo v kultuře a ve výchovné situaci.
Výtvarná výchova v kontextu kulturního vzdělávání: vazby vzdělávacích a kulturních institucí. Plánování výtvarných řad a projektů, učivo Vv, RVP ZV, hodnocení ve Vv, reflektivní praxe.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Aim of the course -
* Attainment Target: * To develop different strategies of projecting, realization and critical reflection of personal educational model for art education at school and to establish collaborative links between school and a local gallery/museum. Linkage to Visual and Cultural literacy context and Educational Framework.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
* Cíl: Zvládnout různé způsoby přípravy, realizace a kritické reflexe vlastního vyučovacího modelu VV pro školu i vazbu školy na místní galerii/muzeum umění. Vazba na kontext vizuální a kulturní gramotnosti a RVP.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Descriptors -
cultural literacy, teacher competence, artwork, education
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
kulturní gramotnost, výbava učitele, umělecké dílo, výchova
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Course completion requirements -
exam, the conditions will be specified in the course
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
zkouška, podmínky budou specifikovány v úvodu kurzu
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Literature -
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a časI/1. Praha: Togga 2012. ISBN 978-80-87258-69-9
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvar.uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3
CIKÁNOVÁ,K. Kreslete si s námi, Praha, Aventinum 1992,1997 ISBN 80-7151-015-7
Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.
Hajdušková, L., Fulková, M., Sehnalíková, V., Metodika II., metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, galerie Rudolfinum 2013.HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. (4. přepracované vydání) Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005 HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK,1995.
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a časI/1. Praha: Togga 2012. ISBN 978-80-87258-69-9
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvar.uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3
CIKÁNOVÁ,K. Kreslete si s námi, Praha, Aventinum 1992,1997 ISBN 80-7151-015-7
Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.
Hajdušková, L., Fulková, M., Sehnalíková, V., Metodika II., metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, galerie Rudolfinum 2013.HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. (4. přepracované vydání) Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005 HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK,1995.
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Teaching methods -
lecture/seminar
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
přednáška/seminář
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Requirements to the exam -
* Evaluation: * All students are fully expected to participate in joint sessions. Continual assessment and self-assesment. *Colloquial presentation of project portfolio visual presentation (plannings of the art education units, written reflection of realized art education units, interpretation of studyied literature).
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.10.2018)
Požadavky ke zkoušce: Plná účast a aktivita na seminářích. * Kolokviální obhajoba předloženého kvalifikovaného náhledu na umělecké dílo; analýza díla jako východiska pro plánování ve VV; návrh a realizace a hodnocení výuky
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.10.2018)
Syllabus -
* Syllabus: * Visual and cultural literacies as basic professional competencies of an art education teacher. Artwork in the culture and in the educational situation. Art education in the context of cultural education: relationship between educational and cultural institutions. Projecting of units and projects at school, content of Art Education, curricular documents in the domain of Art Education, evaluation, reflective practices.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Sylabus: Vizuální a kulturní gramotnost jako základní profesní výbava učitele VV. Umělecké dílo v kultuře a ve výchovné situaci. Výtvarná výchova v kontextu kulturního vzdělávání: vazby vzdělávacích a kulturních institucí. Plánování výtvarných řad a projektů, učivo Vv, RVP ZV, hodnocení ve Vv, reflektivní praxe.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)