SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education Course - OK0418316
Title: Kurz speciální pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to introduce new knowledge in education of pupils with special needs in the conditions of inclusive school. Students will gain insight into the lives of children with different types of disability and social disadvantage. Attention will be paid to current legislative changes in the issue of educational possibilities of people with disabilities.
Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (24.05.2019)
Aim of the course - Czech Sign Language

Získání teoretických dovedností v oblasti podpůrných prostředků žáku se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole.

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (06.02.2018)
Descriptors - Czech

V případě nařízené distanční výuky bude použita platforma TM Teams

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (14.02.2023)
Course completion requirements - Czech

písemný test

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
Literature - Czech

SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika. Praha. Grada 2007 ISBN 978-80-247-1733-3

SLOWÍK, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha. Portál 2010 ISBN 978-80-7367-691-9

Časopis Speciální pedagogika

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
Syllabus - Czech

Cílem kurzu je vytvořit soubor systémových poznatků o žácích se speciálními výchovně vzdělávacími potřebami ve školním věku, charakterizovat výchovné a edukační souvislosti postižení a strategie jejich eliminace.
Problematika dětí s tělesným postižením, se zrakovým postižením, se sluchovým postižením, s řečovým postižením, s mentálním postižením, se sociálním narušením, se specifickými poruchami učení a chování, s kombinovaným postižením a problematika minorit. Základní nabídka speciálně pedagogické podpory v rámci integrované výchovy a vzdělávání. Způsobilost dítěte pro školu, speciálně pedagogická diagnostika, úloha speciálně pedagogických center, soustava výchovně vzdělávacích zařízení.

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (16.05.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html