SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of primary school Ib - OK0415115
Title: Didaktika 1. st. ZŠ Ib
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:combined
Hours per week, examination: summer s.:12/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Is provided by: OCRN20UC18
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Pedagogy and Psychology for Teachers
Annotation -
The objective of the course is to provide the students with the basic knowledge of didactics: the key princeples of the transformation of the czech education, structure and curriculum of primary school in the countries of the European Union, the historical development of the conceptions of teaching, alternative and innovative conceptions of education
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (01.06.2009)
Literature - Czech

 

Povinná:

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7.

Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2016. 

SPILKOVÁ,V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-942-9.

 

Doporučená:

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006. ISBN 80-901873-7-4.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN978-80-7367-314-7.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.

STARÝ, K.;  LAUFKOVÁ, V. et al.  Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

Tituly k alternativním pedagogickým směrům a inovativním programům: např. Singule, F., Rýdl, K., Krejčová, V. a Kargerová, J., Lukavská, E., Václavík, V., Tomková, A.

Last update: Tomková Anna, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky ke zkoušce v LS

Zkouška se skládá z následujících částí:

·         Písemná práce: K jednomu vybranému přednášenému tématu v Didaktice Ia nebo Ib student/studentka přečte 3 odborné práce. Uvede úplné bibliografické údaje vybraných titulů. Cituje z prací klíčové myšlenky, se kterými souhlasí nebo nesouhlasí, svůj souhlas nebo nesouhlas podloží argumenty. Navrhne na základě přečtených titulů a formulovaných klíčových myšlenek tři výzkumné otázky, na něž by mohl/a ve své třídě hledat odpovědi, a postup, jak by úkol řešil/a. Rozsah: 3 normostrany. Práci student/ka přinese v tištěné podobě k ústní zkoušce.

·         Ústní část zkoušky: Těžiště zkoušky tvoří rozprava nad písemnou prací a seznamem prostudované odborné literatury k Didaktice 1. stupně ZŠ, zaměřená na další ověřování orientovanosti studenta v didaktické problematice (v rámci témat, která byla obsahem kurzu a na základě předloženého seznamu prostudované odborné literatury - viz níže). Seznam prostudované odborné literatury má obsahovat kromě povinné literatury a tří titulů zpracovaných v písemné práci ještě nejméně další tři tituly postihující různé problémy obecné didaktiky 1.st.ZŠ.

 

Výsledná známka se skládá z  kvality písemné práce za ZS a LS a ústní části zkoušky.

Last update: Tomková Anna, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
Syllabus -

Conceptions of education, teaching a learning, socioconstrustivistic conception of teaching

Alternative, innovative conceptions of education

Curriculum, the development of school curriculum

Aims, goals of education, the content of teaching (integration of knowledge)

Strategies of teaching and learning

Pedagogical communication

Learning environment, social and emocional climate of classroom and school

Motivation in the learning processes

Diagnosis and evaluation/assessment of the pupils

Self-reflection and creation of own teaching style

Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (01.06.2009)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html