SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Alternative and Augmentative Communication - OK0218511
Title: Alternativní a augmentativní komunikace
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Co-requisite : OK0218215, OK0218217
Pre-requisite : OK0218211, OK0218212, OK0218213, OK0218214, OK0218216
Interchangeability : OBSP18751
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
Communication, verbal and non-verbal communication, facilitated communication system, controlled selection of submitted units for communication, symbols, pictograms, talking toys and devices, PC elaboration of communication offer list, augmentative communication systems, support for existing communication options and abilities, alternative communication systems, replacement of spoken language, metalanguage means, views, facial expression, kinezics, configurations of all parts of the body, gestures, haptics, proxemics, exterioral and environmental modification, facilitated communication, facilitated sign language Makaton, educational system Bliss, methods of social reading.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (02.02.2019)

 

BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: UHK, 2014.

BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: Učební text. 1. elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3.

DE VITO, J Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7196-988-8.

Klenková, J. Alternativní a augmentativní komunikace. In: Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-69-9.

KUBOVÁ, L., PAVELOVÁ, Z., RÁDKOVÁ, Z. Znak do řeči. Praha: TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-23-6.

KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-91-5.

KUBOVÁ, l. Piktogramy - metodická příručka. Praha: Tech-Market, 1997.

LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561–576, 2003. ISBN 80-7178-546-6.

LEDNICKÁ, I. Možnosti využití totální komunikace v rámci včasné intervence u dětí s Downovým syndromem. 2003, Plus 21, roč. VIII, č.2, s.2-3.

ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2019)


- Úvod do problematiky AAK.

- Vývoj sytémů AAK.

- Klasifikace systémů AAK a jejich uživatelé.

- Přehled jednotlivých komunikačních systémů AAK.

- Piktogramy, systém Bliss, VOKS, Makaton, Znak do řeči.

- Braillovo písmo, nácvik komunikace s nevidomými.

- Český znakový jazyk, nácvik komunikace s neslyšícími.

- Prstová abeceda, daktylografie, znakovaná čeština.

- Výhody a nevýhody používání AAK.

 

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2019)

- Vypracování a prezetace vybraného tématu schváleného vyučujícími.

- Základní orientace v komunikaci pomocí vybraných systémů AAK (např. Braillovo písmo, daktylografie, český znakový jazyk, VOKS).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html