|
|
|
||
Kurz představí základní teoretické poznatky o vztahu rodiny a školy, přehled forem komunikace učitelů a rodičů, zprostředkuje praktickou přípravu na komunikaci školy a rodiny v různých situacích.
1. Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost (2 hodiny přímé výuky)
2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami (2 hodiny přímé výuky)
- Studenti si připraví předem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Srovnání po reálné praxi ve škole
3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky)
- Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)
- Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)
Vs.
- Hromadné kontakty
- Individuální
Studium školní dokumentace
Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem
a) Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace
Popis a analýza videa
Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor.
Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.)
b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa
c) Individuální kontakty
Pravidla komunikace s rodiči
4. Méně běžné formy komunikace s rodiči (2 hodiny přímé výuky)
Last update: Svoboda Petr, Mgr. (02.08.2020)
|
|
||
Aktivní účast na cvičení, společná diskuse.
Další požadavky na studenta: četba materiálů, příprava na výuku Last update: Svoboda Petr, Mgr. (02.08.2020)
|
|
||
MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004. RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřina EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141-151. RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. Last update: Svoboda Petr, Mgr. (02.08.2020)
|
|
||
kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2348 Last update: Svoboda Petr, Mgr. (02.08.2020)
|
|
||
Výsledky učení odpovídají cílům kurzu: Seznámit se s různými formami práce s rodiči, jejich vlastnostmi a využitím. Popsat a analyzovat konkrétní situace v komunikaci s rodiči žáků, vytvářet a hledat alternativní řešení. Vyzkoušet a procvičit některé komunikační techniky a aplikovat je při přípravě hromadných i individuálních setkání s rodiči. Reflektovat vlastní zkušenost z výukové praxe ve škole, diskutovat konkrétní situace, role aktérů, jejich motivace a možnosti tyto situace rozvíjet nebo měnit. Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (02.10.2024)
|