Cílem kurzu je podpora rozvoje odborných kompetencí, znalostí, dovedností budoucích pedagogů v oblasti specifické školské primární prevence rizikového chování tak, aby je studenti mohli efektivně využít při své následné pedagogické práci s jednotlivci I se školní třídou.
Účastníci kurzu budou umět identifikovat příčiny i hlavní projevy jednotlivých oblastí rizikového chování, dokáží navrhnout preventivní opatření v oblasti podpory minimalizace projevů rizikového chování, budou se orinetovat v efektivních preventivních programech rizikového chování, udělají si přehled I o možnostech externí spolupráce .
1. Úvod do problematiky - rizikové a problémové chování v kontextu pedagogické práce.
2. Definování základních pojmů v oblasti rizikového chování
3. Mutlifaktoriální etiologie rizikového chování - systemický přístup
4. Reflexe příčin a dopadů rizikového chování žáků a studentů - rizikové a protektivní faktory
5. Představení hlavních oblastí rizikového chování v kontextu školy a jejich projevy
6. Prevence rizikového chování a její formy, úrovně
7. Efektivita primární prevence, evaluace preventivních programů
8. Legislativní podpora v oblasti rizikového chování
9. Možnosti i limity intervence pedagoga v oblasti řešení projevů rizikového chování
10. Spolupráce školy se sítí dalších organizací - státního i neziskového sektoru
11. Příklady dobré praxe v oblasti prevence rizikového chování
12. Diskuze, dotazy, modelové situace
Last update: Svoboda Petr, Mgr. (02.08.2020)
Course completion requirements - Czech
Písemný test.
Last update: Svoboda Petr, Mgr. (02.08.2020)
Literature - Czech
BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., & LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016. BLINKA, L. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada, 2015. KALINA, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015. KALINA, K. Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada Publishing, 2013. MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. MILLEROVÁ, G. Adiktologické poradenství. Praha: Galén, 2011. MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P., BARTÁK, M., BÁRTÍK, P., et al. Prevence rizikového chování ve školství (Druhé, přepracované a doplněné vydání). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. Soukup, J. Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál, 2014. TITMANOVÁ, M. Prevence rizikového chování: praktická příručka pro práci se třídou. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. VANÍČKOVÁ, E. Zdravotně rizikové chování mládeže v Česku. Informace České Geografické Společnosti, 35(1), 60-63, 2016. ŽENATOVÁ, Z. Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: RAABE, 2018.