Comparative pedagogy is a part pedagogical science. It studies pedagogical phenomena and facts and at the same time compares their conformities and differences in two or more countries. It is aiming at finding valid generalization and at improving the education in its own country.
Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Srovnávací pedagogika je součástí pedagogických věd. Zkoumá pedagogické jevy a fakta a současně porovnává jejich shody a rozdíly ve dvou nebo více zemích. Usiluje o nalezení platného zobecnění s cílem zlepšit vzdělávání ve vlastní zemi.
Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Aim of the course -
The student should understand the subject and the methods of comparative pedagogy and to learn how to search and utilize both home and foreign knowledge concerning the educational systems and pedagogical problems in other countries and to assess critically our school system based on the knowledge of developmental trends both in this country and in the world.
Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Student má porozumět předmětu a metodám srovnávací pedagogiky, má se naučit vyhledávat a využívat domácí i zahraniční poznatky o vzdělávacích systémech a pedagogických problémech v jiných zemích a kriticky posuzovat náš školský systém na základě znalostí vývojových trendů u nás i ve světě.
Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Descriptors
Due to the current situation the course will take form of distance education. Mettings with students will be conducted via Google Meet platform and individual consultations. The requirements for passing the course remain unchanged.
Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
Literature -
JUVA,V., LIŠKAŘ,Č. ÚVod do srovnávací pedagogiky. Praha: SPN, 1982.
PROKOP, J. K otázkám srovnávací pedagogiky. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0571-6.
PROKOP, J. Sravnitelna pedagogika. Sofia: APSS, 2012.
PRUCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
PRUCHA, J. Vzdělávání a školství v zahraničí. Praha: Portál, 1999.
RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003.
WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika. Praha: PedF UK, 2006. ISBN 80-7290-269-5.
Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
JUVA,V., LIŠKAŘ,Č. ÚVod do srovnávací pedagogiky. Praha: SPN, 1982.
PROKOP, J. K otázkám srovnávací pedagogiky. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0571-6.
PROKOP, J. Sravnitelna pedagogika. Sofia: APSS, 2012.
PRUCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
PRUCHA, J. Vzdělávání a školství v zahraničí. Praha: Portál, 1999.
RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003.
WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika. Praha: PedF UK, 2006. ISBN 80-7290-269-5.
Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Requirements to the exam -
Completing the assignments.
Successful passing the final exam.
Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
Vypracování zadaných úkolů.
Úspěšné složení závěrečné zkoušky.
Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
Syllabus -
Comparative pedagogy as a scientific discipline.
Subject matter, methods, function and history of comparative pedagogy.
Analysis of educational systems of selected countries (typology of school systems).
World trends in the area of the school system.
The comparison on the area of the school system administration.
The analysis of the Czech educational system from the viewpoint of world trends.
International comparison of educational results of pupils and students.
Teachers´ training in the Czech Republic and in the world. Present state and trends.
Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Srovnávací pedagogika jako vědní disciplína.
Předmět, metody, funkce a historie srovnávací pedagogiky.
Analýza vzdělávacích systémů vybraných zemí (typologie školských systémů).
Světové trendy v oblasti školství.
Srovnání v oblasti řízení školství.
Analýza českého vzdělávacího systému z hlediska světových trendů (srovnání podle jednotlivých školských úrovní).
Mezinárodní porovnávání vzdělávacích výsledků žáků a studentů.
Učitelské vzdělávání u nás a ve světě. Současný stav, rozdíly a trendy.
Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)