|
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
Expected preparation time for 1 hour lecture - 60 minutes |
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.10.2020)
Abdullin, E. B., & Nikolaeva, E. V. (2004). Teoria muzykalnogo obrazovania. Moskva: Academia. Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5. Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství. van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007). A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897. Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57. Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre. Gregor, V., Sedlický, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha : Supraphon, 1973. 237 s. Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství. Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001. Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon. Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225. Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
A. History of Music Education 1. Milestones of music education up to the 17th century 2. Music education in the Enlightenment and up to the end of World War I 3. Music education in Czechoslovakia and its major milestones in the 20th century 4. Integrative and polyaesthetic music education 5. Music education associations and societies in the Czech Republic and the world B. Historical aspect of musical activities 1. Popularisation of music 2. Aesthetic, psychological and sociological prerequisites of apperception 3. Musical work as a basis for musical activities 4. Working with song 5. Creative activities 6. Integration of disciplines and project-based learning as a prerequisite for working within the school educational process |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
Presentation of knowledge of decisive moments in the history of music education in the Czech lands and debate over a seminar paper designed to introduce primary or secondary school pupils to selected issues in the history of music teaching (see syllabus A). |