The aim of the subject is to develop students' language skills from B2/B2+ level to C1 level (CEFR). The course is based on systematic work with the core coursebook, however, there are also obligatory sources required by the teacher. The course works with students on the development of practical skills regarding speaking, reading, listening and writing. LINK FOR THE MOODLE COURSE:
Last update: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Cílem předmětu je rozvoj jazykových dovedností od úrovně B2/B2+ k úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Systematicky se pracuje s kmenovou učebnicí, obligatorní jsou i další zdroje zadané vyučujícím. Kurz rozvíjí praktické dovednosti v oblasti mluvního projevu, čtení s porozuměním, poslechu s porozuměním a písemného projevu. LINK FOR THE MOODLE COURSE:
Last update: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Descriptors -
study materials (15 hours), assignments (8 hours), preparation for the credit test (5 hours), preparation for the exam (18 hours)
Last update: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
práce se studijními materiály (15 hodin), plnění průběžných úkolů (8 hodin), příprava na zápočet (5 hodin), příprava na zkoušku (18 hodin)
Last update: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Course completion requirements -
active participation
attendance min. 80% (=2 absences allowed)
credit test and exam (70% for pass)
CAE certificate with an A or B mark and CPE certificate with an A, B or C mark can be recognized as equivalent to attendance and credit. The certificate cannot be older than two years.
Last update: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
aktivní účast na semináři
docházka minimálně 80% (povoleny 2 absence)
úspěšné zvládnutí zápočtového testu a zkoušky - minimální požadovaná úroveň 70%
Pozn.: Jako ekvivalent docházky a udělení zápočtu lze uznat certifikát CAE s hodnocením A nebo B a CPE s hodnocením A,B nebo C. Certifikát nesmí být starší dvou let.
Last update: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
McCARTHY; O'DELL, F. English Idioms in Use. Cambridge University Press, 2002.
McCARTHY; O'DELL, F. English Collocations in Use Advanced. Cambridge University Press, 2008.
McCARTHY; O'DELL, F. English Phrasal Verbs in Use Advanced. Cambridge University Press, 2017
HEWINGS, M. Advanced Grammar in Use. Cambridge University Press, 2015
Last update: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Requirements to the exam -
Credit test - 70% for pass
Written exam (language skills + Use of English test - based on Modules 1-6 of the course book Advanced Expert, Pearson 2014, and selected chapters from the Language Practice for Advanced - see Modern English I and Modern English II syllabus)
Last update: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Úspěšné zvládnutí zápočtového testu - minimální požadovaná úroveň 70%
Úspěšné zvládnutí písemné zkoušky (jazykové dovednosti + Use of English test založený na modulu 1-6 učebnice Advanced Expert, Pearson 2014 - viz sylabus předmětů Moderní angličtina I a Moderní angličtina II a vybraných kapitolách učebnice Language Practice for Advanced - viz sylabus předmětů Moderní angličtina I a Moderní angličtina II)
Last update: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Syllabus -
Module 4. THE GLOBAL VILLAGE (WEEK 1-4)
part A: A small world?
Language input: sleep, similar words/idioms/word pairs, word formation: prefixes/suffixes
Vince self-study: V19: word formation
part B: Making a difference
Language input: issues and opinions, language to express probability and certainty, noun clauses
Vince self-study: G19, G20, G21 Phrasal verbs, V10 social problems
Module 5. CONTROVERSY (WEEK 5-8)
part A: Global Issues
Language input: global issues, word formation, modifying (un)gradable adjectives, adv-adj collocations
Vince self-study: V14 world issues
part B: An open society?
Language input: security, intensifying expressions, conditionals
Vince self-study: G7 conditionals
module 6. COMMUNICATION(WEEK 9-12)
part A: Getting your message across
Language input: phrasal verbs, TALK/SPEAK/SAY expressions, informal expressions of speaking and understanding, spelling, easily confused words
Vince self-study: G23 punctuation, spelling
part B: A sixth sense
Language input: emotional reactions, gerunds and infinitives
Vince self-study: G16: verbs + infinitive or –ing
Last update: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Module 4. THE GLOBAL VILLAGE (WEEK 1-4)
part A: A small world?
Language input: sleep, similar words/idioms/word pairs, word formation: prefixes/suffixes
Vince self-study: V19: word formation
part B: Making a difference
Language input: issues and opinions, language to express probability and certainty, noun clauses
Vince self-study: G19, G20, G21 Phrasal verbs, V10 social problems
Module 5. CONTROVERSY (WEEK 5-8)
part A: Global Issues
Language input: global issues, word formation, modifying (un)gradable adjectives, adv-adj collocations
Vince self-study: V14 world issues
part B: An open society?
Language input: security, intensifying expressions, conditionals
Vince self-study: G7 conditionals
module 6. COMMUNICATION(WEEK 9-12)
part A: Getting your message across
Language input: phrasal verbs, TALK/SPEAK/SAY expressions, informal expressions of speaking and understanding, spelling, easily confused words
Vince self-study: G23 punctuation, spelling
part B: A sixth sense
Language input: emotional reactions, gerunds and infinitives
Vince self-study: G16: verbs + infinitive or –ing
Last update: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)