Comprehensive analysis of the compositions and the resulting educational interpretation with an emphasis on creating teaching situations and solve problems arising from such situations. Understanding of participants showing a separate output with didactic presentations chosen musical work, while demonstrating skill of pedagogical work with the audience.
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Komplexní analýza skladeb a z ní vyplývající pedagogická interpretace s akcentem na vytváření didaktických situací a řešení problémů z takových situací vyplývajících. Pochopení problematiky účastníci prokazují samostatným didaktickým výstupem s prezentací zvoleného hudebního díla a zároveň prokazují dovednost hudebněpedagogické práce s obecenstvem.
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Aim of the course -
Affirmationand development ofanalyticalabilities andskills, includingtheirseparate applicationstosimulatededucation process.
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Utvrzení a rozvíjení analytických schopností a dovedností včetně dovednosti jejich samostatné aplikace do simulovaného vzdělávacího procesu.
Bernard, Jonathan. 1981. "Pitch/Register in the Music of Edgar Varèse." Music Theory Spectrum 3: 1-25.
Nattiez, Jean-Jacques (1990). Music and Discourse: Toward a Semiology of Music (Musicologie générale et sémiologue, 1987). Translated by Carolyn Abbate (1990). ISBN 0-691-02714-5.
Bernard, Jonathan. 1981. "Pitch/Register in the Music of Edgar Varèse." Music Theory Spectrum 3: 1-25.
Nattiez, Jean-Jacques (1990). Music and Discourse: Toward a Semiology of Music (Musicologie générale et sémiologue, 1987). Translated by Carolyn Abbate (1990). ISBN 0-691-02714-5.
Active participationin seminarclassesin the role ofaudience Anoutput ofdidacticteachingin theseminary
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Aktivní účast v seminární výuce v úloze publika 1 didaktický výstup v rámci seminární výuky
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Syllabus -
1. Analyticaland educationalinterpretation ofmusical works-the specifics oftheprimary and secondary school 2. Characteristicsof teachingsituationsat workwitha work of art 3. Perception andaperceptionmusiceducationin schoolandoutside school 4. Principles ofselectinga piece of music, tasteandshape 5. Perception andaperception, preferencesperceiver 6. Characteristics ofstyle forwork andlisteningtodidacticworkwith him 7. The hierarchy ofeducationalwork withmusicalmeans of expression 8. The specifics ofteachingunitsdesigned towork witha work of art 9. Music as acommunication systemfrom the perspective ofa musicteacher 10. Beyondtheeducationalinter-workwith a musicalwork 11. Interdisciplinarydidacticworkoverlapsinthe musicalwork 12. Suggestionsfor independentstudentworkand their limits 13. Music asobjectof project
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
1. Analytická a pedagogická interpretace hudebního díla - specifika na základní a střední škole 2. Charakteristika didaktických situací při práci s uměleckým dílem 3. Percepce a apercepce ve školské hudební výchově a mimo školu 4. Zásady výběru hudebního díla, vkus a jeho formování 5. Percepce a apercepce, preference vnímatele 6. Charakteristika stylu pro poslech díla a pro didaktickou práci s ním 7. Hierarchie didaktické práce s hudebně výrazovými prostředky 8. Specifika vyučovací jednotky zaměřené na práci s uměleckým dílem 9. Hudba jako komunikační systém z pohledu hudebního pedagoga 10. Vnitrooborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem 11. Mezioborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem 12. Náměty pro samostatnou práci žáka a jejich limity 13. Hudební dílo jako objekt projektové výuky