The course prepares students for their independent construction and use of achievement tests. Students are also introduced to international standardized tests such as GRE.
Last update: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
Kurz připravuje studenty na jejich samostatné vytváření a využívání didaktických testů. Studenti se seznamují i s mezinárodními standardizovanými testy jako je GRE.
Last update: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
Aim of the course -
The goal of the course is that students learn to construct and use achievement tests independently. Students learn to work with achievement tests data using the classical test theory. The secondary goal is that they try to work with standardized tests.
Last update: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
Cílem kurzu je, aby se studenti naučili samostatně navrhovat a užívat didaktické testy. Studenti se naučí zpracovávat data získaná z didaktických testů pomocí klasické teorie testů. Sekundárním cílem je, aby si vyzkoušeli práci se standardizovanými testy.
Last update: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
Course completion requirements
seminar paper on selected topic about achievement tests
Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Literature -
Hopkins, K. D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heights, MA : Allyn and Bacon,1998.
Shults, K.S., Whitney, D.J. Measurement Theory in Action. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005.
Last update: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
Hopkins, K. D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heights, MA : Allyn and Bacon,1998.
Shults, K.S., Whitney, D.J. Measurement Theory in Action. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005.
Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Requirements to the exam - Czech
Klasifikovaný zápočet
seminární práce na vybrané téma týkající se využití didaktických testů
Last update: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
Syllabus -
Types of achievement tests.
Types of test items.
Construction steps of achievement test.
Characteristics of test items - difficulty, sensitivity.
Analysis of distractors.
Validity and reliability of test - formulas for their computation.
Test standardization.
Examples of standardized tests.
Models for comparison of tests.
Last update: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
Druhy didaktických testů.
Typy testových úloh.
Postup konstrukce didaktického testu.
Vlastnosti testových úloh - obtížnost, citlivost.
Analýza distraktorů.
Validita a reliabilita testu - vzorce pro jejich výpočet.