The course provides students with the theoretical basics of student school problem behavior and juvenile delinquency. Selected types of problem behavior are described in more detail, factors contributing to children aggression are discussed, and theories of deviant behavior are introduced. The course also acquaints students with interventions and strategies used to prevent and manage student problem behavior in schools.
Last update: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)
Anotace:
Kurz studenty seznamuje s problematikou vybraných výchovných problémů ve školách a rizikového chování mládeže v širším kontextu společenského vývoje (historický pohled na školní nekázeň, současná společnost a rizikové chování mládeže, vybrané výchovné problémy a jejich bližší specifikace), příčinami zvýšené agresivity u dětí a mládeže (vliv výchovy, médií aj.), faktory ovlivňujícími školní nekázeň žáků a teoretickými východisky patologických projevů u dětí a mládeže. Kurz studentům též představuje širokou paletu kázeňských prostředků a současné systémové přístupy a strategie řešení školní nekázně.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)
The goal of the course is to 1) acquaint students with historical, social, and theoretical background of student school problem behavior and juvenile delinquency and 2) present variety of interventions and strategies used to prevent and manage student problem behavior in schools.
Last update: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)
Cíl:
Cílem kurzu je seznámit studenty s širšími historickými, společenskými a teoretickými východisky školní nekázně a rizikového chování dětí a mládeže. Dále je cílem kurzu nabídnout studentům přehled prostředků a strategií, které mohou aplikovat při předcházení a řešení výchovných problémů ve škole.
Literature -
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (25.10.2019)
Bendl, S. (2004). Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. (Vyd. 1., 208 s.) Praha: Institut sociálních vztahů.
Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. (Aktualiz. a dopl. vyd., 260 s.) Praha: Triton.
Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. (1. vyd., 202 s.) Praha: Triton.
Sprick, R. (2006). Discipline in the secondary classroom: A positive approach to behavior management. (2nd ed., 286 p.) San Francisco: Jossey-Bass.
Last update: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)
Literatura :
Bendl, S. (2004). Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. (Vyd. 1., 208 s.) Praha: Institut sociálních vztahů.
Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. (Aktualiz. a dopl. vyd., 260 s.) Praha: Triton.
Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. (1. vyd., 202 s.) Praha: Triton.
Sprick, R. (2006). Discipline in the secondary classroom: A positive approach to behavior management. (2nd ed., 286 p.) San Francisco: Jossey-Bass.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.10.2019)
Passing the final written test (min. 70%).
Last update: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)
Absolvování závěrečného písemného testu (min. 70%).
Syllabus -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)
1) Definition of key terms, selected theories.
2) Student school problem behavior in history and now, development of society.
3) Increased aggression in children and factors contributing to behavior problems.
4) Overview of selected types of problem behavior.
5) School behavior interventions and their limitations.
6) Classroom management and some basic recommendations.
Last update: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)
Sylabus:
1) Definice nekázně a rizikového chování žáků, vybrané teorie.
2) Historie a současný stav nekázně - analýza společenského vývoje.
3) Zvýšená agresivita u dětí a obecné příčiny nekázně.
4) Analýza jednotlivých projevů školní nekázně.
5) Kázeňské prostředky a jejich limitace.
6) Classroom management a některá základní doporučení.