The aim of the course is to familiarize students with the specifics of the use of ICT in different aspects of teaching and learning in order to contribute to the knowledge, understanding and application of its true educational potential, including the potential of innovative teaching practices, which by their nature technology directly induces. The aim of the course is to equip students not only with the theoretical knowledge but also with the ability to effectively navigate the educational use of computers and mobile devices, which is slowly becoming a common part of life not only in school but mainly outside it. Thanks to the considerable breadth of the issue the subject focuses mainly on obtaining insight and ability to design and evaluate the practical possibilities of technology application in different learning situations. Graduate should be able to actively use the latest online tools and integrate themselves into the appropriate community of people helping them to set the professional and personal growth in the role of teacher. This way participation in the course will contribute to building a personal learning environment and start the lifelong learning of the students.
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (25.08.2019)
Posláním kurzu je seznámit studenty/ky se specifiky využití ICT ve vyučování a učení z různých aspektů s cílem přispět k poznání, pochopení a uplatnění jejich skutečného vzdělávacího potenciálu včetně možných inovativních výukových postupů, které ze své podstaty technologie přímo vyvolávají. Cílem předmětu je vybavit studenty nejen teoretickými znalostmi ale též schopnostmi účinně se orientovat ve výukovém využití počítačů a dalších zařízení, jež se zvolna stávají běžnou součástí života nejen ve škole ale i mimo ni. Vzhledem ke značné šíři dané problematiky je předmět zaměřen hlavně na získání přehledu a schopnosti navrhnout a zhodnotit praktické možnosti uplatnění internetu pro různé edukační situace. Absolvent by měl být schopen jak aktivně využívat nejnovější online nástroje, tak se plně integrovat do vybrané komunity lidí pomáhajících mu v jeho odborném i osobním růstu v roli učitele. Tímto způsobem účast v kurzu přispěje k budování osobního vzdělávacího prostředí studentů a k nastartování jejich celoživotního vzdělávání.
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (25.08.2019)
Course completion requirements -
Active participation in full-time and distance forms of teaching.
Demonstrating the existence of a functional online personal learning environment as a teacher with a hint of emerging resident digital footprint.
Final outcome in form of the published document (essay, blog, video, etc.)
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Aktivní účast na prezenční i distanční formě výuky.
Prokázání existence funkčního online osobního vzdělávacího prostředí jako učitele s náznakem vznikající digitální stopy.
Konečný výsledek ve formě publikovaného dokumentu (esej, blog, video atd.)
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Literature -
VOOGT, J.; KNEZEK G. ed. INTERNATIONAL HANDBOOK OF INFORMATION TECHNOLOGY IN PRIMARY AND SECONDARY EDUCATION. Springer International Handbooks of Education, 2009. ISBN: 978-0387733142.