Abstract
The course combines theoretical knowledge concerning Orff instruments, the nature of movement elements in music education and active approach and verification of acquired knowledge in musical movement and instrumental activities.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (14.12.2021)
Předmět v sobě propojuje teoretické poznatky týkající se Orffových nástrojů, podstaty uplatnění pohybových prvků v hudební výchově a aktivní uplatňování a ověřování získaných poznatků v hudebně pohybových a instrumentálních činnostech.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)
The seminar focuses on musical movement activities based on the pedagogical principles of Carl Orff. Students will learn the basic techniques of playing Orff instruments and the necessary movement elements, facilitating the student's better understanding of music. They will learn the rules of elementary composition and the methodology of rehearsal of folk songs with a simple instrumental accompaniment. In their own outputs, students will try out model situations, which will then be reflected in class. Emphasis is placed on an active, creative approach and usability in future pedagogical practice.
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)
Seminář je zaměřen na hudebně pohybové aktivity vycházející z pedagogických principů Carla Orffa. Studenti si osvojí základní techniky hry na Orffovy nástroje a potřebné pohybové prvky usnadňující studentovi lepší porozumění hudbě. Osvojí si pravidla elementární skladby a metodiku nácviku lidových písní s jednoduchým instrumentálním doprovodem. Ve vlastních výstupech si žáci vyzkouší modelové situace, které se následně promítnou do výuky. Důraz je kladen na aktivní, kreativní přístup a využitelnost v budoucí pedagogické praxi.
Descriptors -
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)
6 credits / 180 hours:
Direct teaching: 12 lessons (90 minutes plus 30 minutes reflection) - seminars
Expected preparation for the two-hour seminar: 2 hours
Work with study materials: 12 hours
Preparation for credit - 12 hours.
Preparation of a seminar paper on the topic of working with a rhyme: 30 hours
Preparation of a seminar paper on the topic of working with folk songs: 30 hours
Reflection of full-time seminar teaching: 24 hours
Essay on the importance of movement in music education: 24 hours
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)
6 kredity/180 hod.:
Přímá výuka: 24 hod. - semináře
Očekávaná příprava na dvouhodinový seminář: 2 hod
Práce se studiíjními materiály: 12 hod.
Příprava na zápočet - 12 hod.
Příprava seminární práce na téma práce s říkadlem: 30 hod.
Příprava seminární práce na téma práce s lidovou písní: 30 hod.
Reflexe prezenční seminární výuky: 24 hod.
Esej na téma význam pohybu v hudební výchově: 24 hod.
Literature -
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)
Compulsory literature:
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969.
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969.
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III. Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972.
Recommended literature:
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny. Praha: Muzikservis, 1996.
JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis, 1998.
JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89.
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4.
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)
Povinná literatura:
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I.Začátky.Praha : Supraphon, 1969.
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969.
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III. Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972.
VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon, 1987, 164 s., ISBN 09/22 02-016-87.
Doporučená literatura:
HURNÍK, I., EBEN, P. ČeskáOrffova škola IV. Modální tóniny. Praha: Muzikservis, 1996.
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005.
JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis, 1998.
JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole (cyklus metodických sešitků). Hradec Králové: Tandem, 1997-2015.
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4.
JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Neseme, neseme májíček. Jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha: Muzikservis, 2000.
JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Bude zima, bude mráz. Podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha: Muzikservis, 2000
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2010.
KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
KURKOVÁ, L., LUKÁŠ, Z. Od jara do zimy: Taneční hry. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1997.
Syllabus -
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)
Syllabus
1. Introduction to the history and principles of Orff's Schulwerk.
2. Body percussion.
3. Methodology of working with rhythmic motifs.
4. Rhythmization and melodization of the rhyme.
5. Methodology of playing Orff instruments.
6. Czech Orff Schulwerk and Czech Orff Society.
7. Elementary music composition and improvisation.
8. Musical movement activities and basics of movement technique.
9. Elementary dance and dance for children, methodology of dance practice.
10. Musical movement activities as a means of understanding musical language.
11. Elementary movement composition and improvisation.
12. Application of Orff Schulwerk principles to musíc at the elementary school.
Students complete two practical outputs and write two a theoretical - practical seminar work - with a rhyme, work with a folk song, based on principles presented in lessons. Futhermore, students write an assay about the importance of the application of movement in music education and summarize the summarize their knowledge of teaching, write reflections on selected 4 lessons
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)
Sylabus
2 kredity/60 hod.: 12 hod. přednášky, 12 hod. semináře, 24 hod. příprava na semináře, 12 hod. příprava na zápočet
1. Úvod do historie a principů Orffova Schulwerku.
2. Hra na tělo a body percussion.
3. Metodika práce s rytmickými motivy.
4. Rytmizace a melodizace říkadla.
5. Metodika hry na Orffovy nástroje.
6. Česká Orffova škola a Česká Orffova společnost.
7. Elementární hudební komponování a improvizace.
8. Hudebně pohybové aktivity a základy pohybové techniky.
9. Elementární tanec a tanec pro děti, metodika nácviku tance.
10. Hudebně pohybové aktivity jako prostředek porozumění hudební řeči.
11. Elementární pohybová kompozice a improvizace.
12. Aplikace pricnipů Orffova Schulwerku do prostředí 1. stupně ZŠ.
Studenti absolvují dva praktické výstupy a napíší dvě teoreticko - praktické seminární práce - s říkankou, práci s lidovou písní, vycházející z principů prezentovaných v hodinách. Dále studenti napíší esej o významu uplatnění pohybu v hudební výchově a shrnou své poznatky z výuky - napíší úvahy o vybraných 4 lekcích.
Course completion requirements
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)
Students complete two practical outputs and write two theoretical - practical seminar works - with a rhyme, work with a folk song, based on principles presented in lessons. Futhermore, students write an assay about the importance of the application of movement in music education and summarize the summarize their experience and knowledge from the lessons, write reflections on selected 4 lessons