Methodology of German Language IV - OENGG1864Y
Title: Methodology of German Language IV
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2020)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky vyučování nelingvistických disciplín - reálií německy mluvících zemí a německy psané literatury. Osvojí si základní metodické postupy vhodné pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií a literatury tak, aby dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence. Obsahem předmětu jsou témata: Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. Historie reálií v cizojazyčném vyučování. Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku. Teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku. Problematika kánonu textů. Literární text jako subjednotka systému umělecké literatury a jako samostatně fungující jednotka sociálně kulturního systému. Práce s literárním textem. "Klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem. Práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty. Literární výchova a dramapedagogika. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.
Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2020)

BIECHELE, M.; PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.

BISCHOF, M.; KESSLING, V.; KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.

MACAIRE, D.; HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.

HANSEN, M.; ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.

ERDMENGER, M. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-006623-X.

NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88 - 90. ISSN 1210-0811.

WIEIERLACHER, A.; BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

BOGDAL, K. H., KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

KRUSCHE, D. Kurze deutsche Prosa im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Inter-Nationes, 1998.

LANGE, G. Erwachsen werden. Jugendliterarische Adoleszenzromane im Deutschunterricht : Grundlagen. Didaktik. Unterrichtsmodelle. Hohengehren: Schneider Verlag, 1999. ISBN 3896762192.

SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2.

WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin, München, Wien, New York: Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663.

ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978-3-503-09883-5.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2020)

Požadavky ke zkoušce:

- aktivní účast na výuce (80 %)

- didaktizace zvoleného tématu z reálií

 - didaktizace zvoleného tématu z literatury (prezentaca na skupinovém kolokviu; struktura prezentace: představení tématu -literárního, písňového textu či jiného textu vztahujícího se k literatuře), argumenty pro výběr textu, náměty pro práci s textem, vypracovaný příklad jednoho cvičení s praktickou ukázkou)

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2020)

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí reálií ve VCJ. (8.10.)

Historie reálií v cizojazyčném vyučování. (15.10.)

Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. (15.10.)

Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. (22.10.)

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. (29.10.)

Prezentace didaktizace zvoleného tématu (3.12., 10.12., 17.12.)

Didaktika literatury jako specifická oblast VCJ. Vymezení disciplíny, sepětí didaktiky literatury s lingvodidaktikou a didaktikou reálií. (8. 10.2018)

Otázka role a skutečného zastoupení literatury ve vyučování VCJ. Zastoupení literatury v SERRJ a v kurikulárních dokumentech ČR. Práce s literárním textem jako forma interkulturně zaměřeného literárního učení. (15. 10. 2018)

Zdroje literárních textů ve VCJ.  Problematika učebních materiálů: zastoupení literárních textů v učebnicích; čítanky, zjednodušená četba, ´zrcadlové´/  bilingvní knihy a další prameny jako zdroje didakticky adaptovaných textů. Problematika autentických literárních textů. (22. 10. 2018, 29.10. 2018)

Možnosti zařazení literatury do VCJ, faktory práce s literárním textem. (3. 12)

Otázka literárního kánonu / textového korpusu ve VCJ – zastoupení konkrétních autorů a témat. Práce s literárním textem / literární projekt na příkladu konkrétního autora, tématu, textu. (10. 12. 2018)

Práce s médii, dramapedagogika.  (17. 12. 2018)

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2020)

Požadavky k zakončení literárně didaktické části:

1.      Referát – zmapování literárních textů v jednom z dále uvedených zdrojů podle vlastního výběru (skupinová práce). Délka referátu:  5 - 7 minut. Struktura referátu: charakteristika materiálu, popis přístupu k literatuře, seznam literárních textů (bude distribuován kolegům), upozornění na jeden až dva z textů (subjektivní výběr ze strany referujících) doplněné argumety.

a.      učebnicové soubory:  Sprechen Sie Deusch?; AspekteAusBlick

b.      bilingvní/zrcadlové knihy;

c.       zjednodušená četba;

d.      čítanky  (+ Wir wiederholen für das Abitur)

e.      internetové portály

 

2.       CV čtenáře (volný písemný projev v rozsahu 1 – 3 stran). Datum odevzdání: při  posledním prosincovém setkání)  – v elektronické a tištěné (papírové) podobě.