This course is open to students of all kinds of educational background and does not presuppose any previous knowledge of linguistics, anthropology or any other social sciences. Education is largely based on communication. Therefore, educators need to understand all fundamental elements and functions of communication. Teachers should know the ways in which those elements and functions can be used in classroom settings and other education situations. Linguistic anthropology focuses on all facets of communication behavior both within and across speech communities. The course introduces to all substantial aspects of communication including those that often escape our conscious awareness. Based on concrete examples, we will study and practice the ways in which communication contributes to the sense of belonging to a community, which is crucial for making education successful. The course clarifies the complex relationships between language, culture and society by emphasizing those theories and practices that are relevant for future educators.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (25.07.2023)
Předmět je otevřen studujícím všech oborů a nevyžaduje předchozí znalosti z lingvistiky, antropologie ani jiných společenských věd. Učit znamená především komunikovat. Budoucí učitel či učitelka by proto měli rozumět všem důležitým složkám komunikace a měli by vědět, jak fungují a jak se s nimi dá zacházet při vyučování. Lingvistická antropologie se všestranně zabývá komunikací nejen uvnitř určité kultury, ale i v multikulturním prostředí a napříč kulturami. Předmět představí základní složky komunikace, z nichž některé si často vůbec neuvědomujeme, a na praktických příkladech seznámí studující s tím, jak se pomocí komunikace vytváří pocit sounáležitosti s komunitou. Je přitom brán zřete na použitelnost učiva pro budoucí vzdělavatele.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (25.07.2023)
Aim of the course -
The goal is given by the course description as provided above.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (04.08.2022)
Cíl předmětu je osvojit si znalosti a dovednosti popsané v anotaci.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (04.08.2022)
Course completion requirements -
Minimal attendance 70 percent
Reading during the seminar
Formulation of a question about the content of the reading is expected to be submitted every week – the final grade reflects the quality of those questions
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (21.04.2022)
Minimalní účast 70 procent
Četba na seminář
Každý týden je třeba písemně zformulovat a odevzdat otázku k četbě – otázky jsou průběžně klasifikovány a jejich průměr tvoří závěrečnou známku z předmětu
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (04.08.2022)
Literature -
Anderson, B. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London and New York: Verso 1991.
Blount, B. G. (ed.) Language, Culture, and Society: A Book of Readings. Prospect Heights 1995: Waveland Press.
Duranti, A. (ed.) Linguistic Anthropology: A Reader. Oxford: Blackwell 2001.
Foley, W. A. Anthropological Linguistics: An Introduction. Oxford: Blackwell 2000.
Jaworski, A., N. Coupland (eds.), The Discourse Reader. London and New York: Routledge 2001.
Waugh, L. R. Marked and unmarked: A choice between unequals in semiotic structure. Semiotica 1982, 38: 299 – 318.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (04.08.2022)
Anderson, B. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London and New York: Verso 1991.
Blount, B. G. (ed.) Language, Culture, and Society: A Book of Readings. Prospect Heights 1995: Waveland Press.
Duranti, A. (ed.) Linguistic Anthropology: A Reader. Oxford: Blackwell 2001.
Foley, W. A. Anthropological Linguistics: An Introduction. Oxford: Blackwell 2000.
Jaworski, A., N. Coupland (eds.), The Discourse Reader. London and New York: Routledge 2001.
Waugh, L. R. Marked and unmarked: A choice between unequals in semiotic structure. Semiotica 1982, 38: 299 – 318.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (04.08.2022)
Requirements to the exam -
Minimal attendance 70 percent
Reading during the seminar
Formulation of a question about the content of the reading is expected to be submitted every week – the final grade reflects the quality of those questions
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (21.04.2022)
Minimalní účast 70 procent
Četba na seminář
Každý týden je třeba písemně zformulovat a odevzdat otázku k četbě – otázky jsou průběžně klasifikovány a jejich průměr tvoří závěrečnou známku z předmětu
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (04.08.2022)
Syllabus -
Course organization. Linguistic anthropology as a field of inquiry
Language and morality
Communication functions
Language, culture, and ethnicity
Fashion of speaking? How language shapes our world-view
Language as system, use, and ideology
Speech communities. Boundaries between languages and language contact
Gender and markedness
Children and language socialization
Communication in classroom
Standard and variation. Language and social stratification
Discourse
How to use language in school settings: final discussion
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (25.07.2023)
Organizace předmětu. Lingvistická antropologie jako oblast výzkumu
Jazyk(y) a morálka
Komunikační funkce
Jazyk, kultura a etnicita
Fashion of speaking? Jazyk a obraz světa
Jazykový systém, úzus a ideologie
Řečové komunity. Hranice mezi jazyky a jazykový kontakt
Gender a příznakovost
Děti a jazyková socializace
Komunikace ve školní třídě
Standard a variabilita. Jazyk a sociáln stratifikace
Diskurz
Jak mluvit ve škole: závěrečná diskuze
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (25.07.2023)
Learning outcomes
Student:
· is able to recognize the potential of non-native speakers for education environment in the classroom
· knows about communication functions and understands how to use them in education
· understands the relationship between language, culture and ethnicity
· can explain the ways in which language shapes our world-view
· is able to describe the differences among language use, language system and language ideology
· understands the roles that language plays in human socialization
· knows how to utilize language in multicultural classroom
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (19.09.2024)