This course is open to students of all kinds of educational background and does not presuppose any previous knowledge of linguistics, anthropology or any other social sciences. The questions “Who Am I?” and “Who Are We?” are central for this course that strives to answer them from various anthropological and linguistic perspectives. If you know the answers, you are likely to be a better teacher and co-worker. At least a part of our mind is anchored to body and bodily experience, thus informing our notions of both personal and social identity. The relationship between body and identity is to a large extent mediated by everyday language practices, societal discourses and group allegiances, whereby deixis plays a crucial rule. Together and individually, we will try to develop a sense of how to use the body – language – identity triangle as a means to achieve two intertwined purposes: (a) knowing ourselves better and (b) improving our performance as teachers in class settings. This enterprise will be both theoretical and practical and some non-traditional methodologies might be used in the process.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (17.02.2023)
Předmět je otevřen studujícím všech oborů a nevyžaduje předchozí znalosti z lingvistiky, antropologie ani jiných společenských věd. Ústřední otázky tohoto předmětu souvisejí s vědomím a lze je formulovat prostě: "Kdo jsem?" a "Kdo jsme my?" V semináři na ně budeme individuálně i společně hledat odpověď pomocí různých antropologických a lingvistických úhlů pohledu. Když se člověk přiblíží odpovědi na tyto otázky, lépe zná sebe i víc rozumí svému prostředí, a zlepšuje tudíž svou kapacitu pro to, aby se stal dobrým učitelem či učitelkou a aby uměl týmově pracovat. Přinejmenším část našeho vědomí je ukotvena v tělu a tělesnosti, a tato okolnost má vliv rovněž na to, jak pojímáme sebe a druhé, svou identitu osobní i sociální. Vztah mezi tělem a identitou je prostředkován každodenním řečovým chováním, společenskými diskurzy a dynamicky proměnlivými podobami naší skupinové příslušnosti – tj. pocitu, že někam patříme. Klíčovou roli přitom hraje deixe. Každý zvlášť i všichni spolu se budeme učit, jak účinně využívat onoho pomyslného trojúhelníku "tělo – jazyk – identita" takovým způsobem, abychom se přiblížili dvěma fundamentálním cílům: (a) lépe znát sám sebe; (b) být lepším učitelem nebo učitelkou. K tomu využijeme postupy jak teoretické, tak praktické, přičemž občas sáhneme i po netradičních metodách práce. Předmět je vyučován v angličtině.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (17.02.2023)
Aim of the course -
The goal is given by the course description as provided above.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (13.02.2022)
Cíl je dán výše zmíněnou anotací: jde o to osvojit si znalosti a dovednosti, které jsou v ní popsány.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (01.02.2022)
Course completion requirements
Minimal attendance 70 percent
Reading during the seminar
Formulation of a question about the content of the reading is expected to be submitted every week – the final grade reflects the quality of those questions
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (26.01.2023)
Literature -
Anderson, B. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London and New York: Verso 1991.
Blount, B. G. (ed.) Language, Culture, and Society: A Book of Readings. Prospect Heights 1995: Waveland Press.
Carrithers, M., S. Collins, S. Lukes (eds.). The Category of the Person: Anthropology, Philosophy, History. Cambridge University Press 1985.
De Castro, E. V. Cosmological deixis and Amerindian perspectivism. Journal of the Royal anthropological Institute (1998): 469-488.
Gallagher, Shaun and Dan Zahavi, "Phenomenological Approaches to Self-Consciousness", The Stanford Encyclopedia of Philosophy(Spring 2021 Edition), Edward N. Zalta (ed.), 2021.
Haldane, J. B. S. “On Being the Right Size”. 1926.
Jaworski, A., N. Coupland (eds.), The Discourse Reader. London and New York: Routledge 2001.
Kwan, Tze-wan. Towards a Phenomenology of Pronouns. (Conference Paper.)
Tufekci, Z. 5 pandemic mistakes we keep repeating: We can learn from our failures. The Atlantic. 26. 2. 2021.
Waugh, L. R. Marked and unmarked: A choice between unequals in semiotic structure. Semiotica1982, 38: 299 – 318.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (13.02.2022)
Anderson, B. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London and New York: Verso 1991.
Blount, B. G. (ed.) Language, Culture, and Society: A Book of Readings. Prospect Heights 1995: Waveland Press.
Carrithers, M., S. Collins, S. Lukes (eds.). The Category of the Person: Anthropology, Philosophy, History. Cambridge University Press 1985.
De Castro, E. V. Cosmological deixis and Amerindian perspectivism. Journal of the Royal anthropological Institute (1998): 469-488.
Gallagher, Shaun and Dan Zahavi, "Phenomenological Approaches to Self-Consciousness", The Stanford Encyclopedia of Philosophy(Spring 2021 Edition), Edward N. Zalta (ed.), 2021.
Haldane, J. B. S. “On Being the Right Size”. 1926.
Jaworski, A., N. Coupland (eds.), The Discourse Reader. London and New York: Routledge 2001.
Kwan, Tze-wan. Towards a Phenomenology of Pronouns. (Conference Paper.)
Tufekci, Z. 5 pandemic mistakes we keep repeating: We can learn from our failures. The Atlantic. 26. 2. 2021.
Waugh, L. R. Marked and unmarked: A choice between unequals in semiotic structure. Semiotica1982, 38: 299 – 318.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (13.02.2022)
Requirements to the exam -
Minimal attendance 70 percent
Reading during the seminar
Formulation of a question about the content of the reading is expected to be submitted every week – the final grade reflects the quality of those questions
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (26.01.2023)
Minimalní účast 70 procent
Četba na seminář
Každý týden je třeba písemně zformulovat a odevzdat otázku k četbě – otázky jsou průběžně klasifikovány a jejich průměr tvoří závěrečnou známku z předmětu
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (26.01.2023)
Syllabus -
Consciousness. Individual and social body. Terminological and methodological outlook
How language shapes our world-view
“Person” and “self” as categories of human mind
Identity as a semiotic process. Deixis
“Who am I?” Embodied identity. Phenomenology of self. Body and space.
“You and me.” Deictic and phatic function
“Who are we?” Identity as (trans)national imagination
Gender and markedness
Identity in cross-cultural perspective
Individual and social body in the pandemics
Identities in discourse flux
The final theme should be decided by the students to meet their topical needs.Alternative to this is the following topic: Identity in a (de)globalized world
An in-depth version of the syllabus is included in the "Files" ("Soubory") section and is available from there to all students registered for the course.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (14.02.2022)
Vědomí. Individuální a sociální tělo. Terminologický a metodologický úvod do problematiky
Jak jazyk ovlivňuje naši orientaci ve světě
Osoba a sebepojetí jako kategorie lidského vědomí
Identita jako sémiotický proces. Deixe
"Kdo jsem?" Identita a tělesnění. Tělo a prostor
"Já a ty." Deiktická a fatická funkce a jejich interakce
"Kdo jsme my?" Identita jako (trans)nacionální představa
Gender a příznakovost
Identita v interkulturní perspektivě
Osobní a veřejné v době pandemie. Tělesnost a socialita
Identity v diskursivním toku
Poslední téma mohou navrhnout sami studující na základě svých aktuálních studijních požadavků a akademických potřeb. Pokud by o to neměli zájem, ukončíme semestr tématemIdentita v (de)globalizujícím se světě
Podrobná, detailní verze sylabu je obsažena v rubrice Soubory, kde je přístupná všem zaregistrovaným studujícím.
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (14.02.2022)
Learning outcomes
Student:
understands, and is able to differentiate between, various categories of human mind such as "consciousness", "self", "person" and "identity"
is aware of distinct communication functions and understands how to utilize them effectively in education settings
can explain the ways in which language shapes our world-view
is able to describe identity in cross-cultural perspective
understands the roles that deixis plays in human socialization and imagination of the individual and collective "self"
knows how to utilize language in multicultural classroom
is able to practice various techniques of calming mind and harmonizing it with bodily processes
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (31.01.2025)