Students learn about the syntactic structure of the standard Russian language in Czech-Russian comparison. Based on
learning about the overall syntactic system and the conception of syntax in Russian/Czech comparison the main emphasis is
on learning a simple sentence structure (both mononucleus and double nucleus). Students learn to associate the formal
aspect of specific types of sentences with their semantic and stylistic aspects and gain a skill to use sentence structures in
real and natural communicative situations and during Russian language teaching at school.
Syntax ? its content and relation to other linguistic disciplines. The general characteristics of the Russian syntactic system in
comparison with the Czech one. Basic syntactic elements. The characteristics of a sentence as the basic syntactic element
and its classification from the point of view of school grammar and modern linguistic trends. Syntactic relations within a
sentence. The structural models of a simple sentence (mononucleus/ double nucleus) in close connection with the semantic
aspect and with the functional principle of selection of specific models according to the style of speech and use in the
teaching practice. Word order and topic-comment relations. Brief outline of different syntactic schools.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Stručná anotace předmětu:
Cíl kurzu: Seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko - českém plánu. Na pozadí
seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché
věty dvoučlenné a jednočlenné. Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou
sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky
ruštiny ve škole.
Obsah kurzu: Předmět skladby a její vztah k jiným jazykovědným disciplínám. Celková charakteristika ruského
syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Charakteristika věty jako základní
syntaktické jednotky a její klasifikace z hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Syntaktické
vztahy uvnitř věty. Strukturní modely jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné v sepětí se stránkou sémantickou,
s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Slovosled a aktuální
členění. Stručný přehled různých syntaktických škol.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Aim of the course -
Course aim:
Students learn about the syntactic structure of the standard Russian language in Czech-Russian comparison. Based on learning about the overall syntactic system and the conception of syntax in Russian/Czech comparison the main emphasis is on learning a simple sentence structure (both mononucleus and double nucleus). Students learn to associate the formal aspect of specific types of sentences with their semantic and stylistic aspects and gain a skill to use sentence structures in real and natural communicative situations and during Russian language teaching at school.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Cíl kurzu: Seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko - českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné. Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky
ruštiny ve škole.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Цель предмета Синтаксис русского языка I
Познакомить студентов с синтаксической структурой русского литературного языка. Изучение структуры простого односоставного и двусоставного предложения и применение полученных знаний на практике.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Course completion requirements -
Требования к студентам
Предмет закончен экзаменом, состоящим из двух частей - письменной и устной. Чтобы поступить к устной части экзамена, необходимо сдать письменную часть.
К экзамену допускаются только студенты, которые:
в течение всего семестра пропустили не больше 3 семинаров;
принимали активное участие в работе в семинарских занятиях;
выполнили все задания и сдали все промежуточные контрольные работы (минимум 70%), каждую контольную работу можно писать только 2 раза
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Podmínky zakončení předmětu
alespoň 75% účast na seminářích
splnění všech zadaných úkolů - ústních i písemných
splnění všech průběžných testů (po probrání jednotlivých úseků učiva) alespoň na 70%, na každý test bude vypsán 1 řádný a 1 opravný termín
předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou a ústní část, každá část má 1 řádný a 2 opravné termíny. Obsahem zkoušky je látka probraná na seminářích a přednáškách během semestru.
Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (28.10.2019)
Literature - Czech
odborná literatura: BABAJCEVA, V.V.; MAKSIMOV, Z.J. Sovremennyj russkij jazyk, III. Sintaksis. Moskva: Prosveščenije, 1981. BAUER, K. a kol. Příruční mluvnice ruštiny, II. Praha: SPN, 1987. ČESAL, B.; VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe I. Plzeň, 1996. ČESAL, B.; VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe II. Plzeň, 1997.
DANEŠ, F. Věta a text. Praha: Academia,1985.
GREPL, M.; KARLÍK, P. Skladba češtiny. Votobia: Olomouc. 1998 HAVRÁNEK, B.; JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1988.
HRBÁČEK, J. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Trizonia: Praha,. 1994 KUBÍK, M.; BALCAR, M.; DLOUHÝ, M. Sintaksis russkogo jazyka. Praha: SPN, 1982. MŰLLEROVÁ, O. Mluvený text a jeho syntaktická výstavba. Praha: Academia, 1994. ROZENTAL, D.E.; GOLUB, I.B.; TELENKOVA, M.A. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva, 1994. ŠELJAKIN, M.A. Spravočnik po russkoj grammatike. Moskva: Russkij jazyk, 2003. ŠVEDOVA, N.J. a kol. Russkaja grammatika. Moskva, 1990. ZOLOTOVA, G.A. Kommunikativnyje aspekty russkogo sintaksisa. Moskva: Nauka, 1982. ŽAŽA, S. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno: FF MU, 1999.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Requirements to the exam - Russian
Предмет закончен экзаменом, состоящим из двух частей - письменной и устной. Чтобы поступить к устной части экзамена, необходимо сдать письменную часть.
Письменная часть экзамена: письменный тест
Устная часть экзамена: ответы на экзаменационные вопросы по программе предмета
Предмет синтаксиса и его отношение к другим лингвистическим дисциплинам.
Характеристика предложения как минимальной синтаксической единицы, классификация простого предложения.
Синтаксические отношения в предложении.
Структурные модели односоставного и двусоставного предложения.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Syllabus -
Syntax - its content and relation to other linguistic disciplines. The general characteristics of the Russian syntactic system in comparison with the Czech one. Basic syntactic elements. The characteristics of a sentence as the basic syntactic element and its classification from the point of view of school grammar and modern linguistic trends. Syntactic relations within a sentence. The structural models of a simple sentence (mononucleus/ double nucleus) in close connection with the semantic aspect and with the functional principle of selection of specific models according to the style of speech and use in the teaching practice. Word order and topic-comment relations. Brief outline of different syntactic scho
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Předmět skladby a její vztah k jiným jazykovědným disciplínám. Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Charakteristika věty jako základní syntaktické jednotky a její klasifikace z hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Syntaktické vztahy uvnitř věty. Strukturní modely jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Slovosled a aktuální členění. Stručný přehled různých syntaktických škol.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Предмет синтаксиса и его отношение к другим лингвистическим дисциплинам. Характеристика предложения как минимальной синтаксической единицы, классификация простого предложения. Синтаксические отношения в предложении. Структурные модели односоставного и двусоставного предложения.