Comprehensive preparation of Russian studies undergraduates for their teacher profession and/or for a corresponding
specialized profession from the point of view of their mastering practical Russian language. Apart from the complex language
training there is also emphasis on knowledge of Russian cultural, economic and social background.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Stručná anotace předmětu:
Obsah kurzu: Komplexní příprava po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání spočívající ve
všestranném osvojování jazykových prostředků (zvukové a grafické stránky, slovní zásoby a mluvnice) a všech řečových
dovedností (poslechu, čtení, ústního a písemného projevu). Jazyková cvičení prostupují celým studiem a obsahově
postupně navazují na všechny ostatní disciplíny. Rozvíjení faktických znalostí z ruských reálií, rozšíření zeměvědných
informací o životě v Rusku (případně včetně srovnávacího plánu česko-ruského). Jazyková cvičení mají významné
postavení i při rozvíjení profesionálních pedagogických dovedností (budoucích učitelů ruského jazyka).
1. ročník - vyrovnání a rozšíření znalostí ruštiny ze střední školy. Upevnění znalostí ruského tvarosloví, zvládnutí
dané slovní zásoby. Komplexní rozvíjení receptivních a produktivních řečových dovedností, zejména čtení a poslechu s
porozuměním a dialogické formy ústního vyjadřování. Průběžná četba denního tisku v ruštině.
Témata pro ústní a písemný výcvik:
I. semestr
Řečová etiketa (formy pozdravů, seznámení, rozloučení, oslovení, pozvání,
vyjádření prosby, rady, souhlasu a nesouhlasu, údivu, ústní a písemná forma vyjádření omylu, blahopřání a
soustrasti, poděkování). Životopis. Citový a intelektuální život, charakter a zevnějšek člověka.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Aim of the course -
Comprehensive preparation of Russian studies undergraduates for their teacher profession and/or for a corresponding specialized profession from the point of view of their mastering practical Russian language. Apart from the complex language training there is also emphasis on knowledge of Russian cultural, economic and social background.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Cíl kurzu: Všestranně připravit posluchače rusistiky po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání nebo pro
práci odbornou. Kromě všestranné jazykové přípravy zároveň rozvíjet i faktické znalosti z reálií Ruska, jeho kulturní,
hospodářské a sociální oblasti.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Всесторонне подготовить студентов русистики к практическому владению языком в учительской профессии или в научной деятельности. Кроме всесторонней языковой подготовки также развивать фактические знания реалий России в области культуры, экономики, общественной жизни.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Course completion requirements - Russian
Требования к студентам
Предмет закончен письменным экзаменом.
К экзамену допускаются только студенты, которые:
в течение всего семестра пропустили не больше 3 семинаров;
принимали активное участие в работе на семинарах;
выполнили все задания и сдали все промежуточные контрольные работы (минимум 70%), каждую контрольную работу можно писать только 2 раза
экзамен можно писать три раза
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Literature - Czech
LIPTÁKOVÁ, Z.; HLAVÁČEK,A.; HŘÍBKOVÁ,R. Ruský jazyk. Praktická cvičení a reálie. UK PedF, Praha, 2017. ISBN 978-80-7290-953-7
KUPCEVIČOVÁ, J. Ruská řečová etiketa. Ostrava : Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7042-658-6.
SKÁCEL, J.; MRHAČOVÁ, E.; RIES, L. Praktická cvičení z ruského jazyka. I. díl, část A. Praha: MON, 1986.
ŽOFKOVÁ, H.; HŘĺBKOVÁ, R.; PECHTĚREV, A. Česko-ruská konverzace. Praha: Leda, 2003. ISBN 80-7335-020-3.
Ruský denní tisk, aktuální materiály z internetu.
Odborné časopisy Russkij jazyk za rubežom, Inostrannyje jazyki v škole.
CSIRIKOVÁ, M.; VYSLOUŽILOVÁ, E. Ruština v praxi. Praktický kurz ruského jazyka. Praha: Leda 2002. ISBN 80-7335-009-2.
HRDLIČKA, M.; GORŠKOVA, S.; KRYLOVA, N. Davajte pogovorim. Praha : ÚV SČSP, 1984.
BRČÁKOVÁ, D.; MISTROVÁ,V.; ARAPOVA, N. Govorite po-russki.Voznice: Leda, 2000. ISBN 80-85927-63-2.
TAHOVSKÁ, L. a kol. Ruština poslechem. Praha: Leda, 2005. ISBN 80-7335 -049-1
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Requirements to the exam -
Экзамен - тебования к студентам - Языковые упражнения и реалии I
Письменный эказмен представляет собой тест, проверяющий ориентацию студентов в темах и реалиях, пройденных на занятиях в течение семестра и сочинение на указанную тему в объёме 150 - 200 слов. Темы сочинений студенты получат непосредственно перед началом письменной части экзамена. Чтобы успешно сдать письменную часть, необходимо получить в каждой части (т.е. в тесте и в сочинении) оценку не ниже 70 %.
Сдавать эказмен может каждый студент всего 3 раза.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Písemná zkouška ověřuje znalost témat a reálií probíraných na seminářích a esej na téma zadané těsně před zkouškou (150-200 slov). Každou části (test a esej) je nutno splnit s minimálně 70% úspěšností. Zkouška má 1 řádný a 2 opravné termíny.
Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (27.10.2019)
Syllabus -
Comprehensive preparation for teacher profession from the respect of mastering practical language, which includes language means (phonetic and graphical aspects, vocabulary and grammar) and all language skills (listening, reading, speaking and writing). Practical language studies is a subject that undergraduates attend throughout their whole Russian language studies and is closely related to all the other subjects. The development of knowledge of Russia, its geography, life and institutions (possible Czech-Russian comparison). Practical language studies course has an important role in developing professional pedagogical skills (of future Russian language teachers).
1st year - The compensation and extention of secondary school Russian language skills. Mastering lexical-conversational topics (speech etiquette, CV, emotional and intelectual life of a person, character and appearance, occupation, clothing, health, family). Complex development of receptive and productive language skills, mainly reading and listening comprehension and dialogue forms of oral expression. Mastering of Russian pronunciation and orthography. Reading of daily press in Russian.
Topics for oral and written practice:
1st semester
Speech etiquette (types of introductions, aquaintance, saying good-bye, expressing invitation, request, advice, agreement and disagreement, suprise, oral and written form of expressing misunderstanding, congratulation and condolence, gratitude). Curriculum Vitae. Emotional and intellectual life, features of character and description of a person's appearance.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Komplexní příprava po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání spočívající ve
všestranném osvojování jazykových prostředků (zvukové a grafické stránky, slovní zásoby a mluvnice) a všech řečových
dovedností (poslechu, čtení, ústního a písemného projevu). Jazyková cvičení prostupují celým studiem a obsahově
postupně navazují na všechny ostatní disciplíny. Rozvíjení faktických znalostí z ruských reálií, rozšíření zeměvědných
informací o životě v Rusku (případně včetně srovnávacího plánu česko-ruského). Jazyková cvičení mají významné
postavení i při rozvíjení profesionálních pedagogických dovedností (budoucích učitelů ruského jazyka).
1. ročník - vyrovnání a rozšíření znalostí ruštiny ze střední školy. Upevnění znalostí ruského tvarosloví, zvládnutí
dané slovní zásoby. Komplexní rozvíjení receptivních a produktivních řečových dovedností, zejména čtení a poslechu s
porozuměním a dialogické formy ústního vyjadřování. Průběžná četba denního tisku v ruštině.
vyjádření prosby, rady, souhlasu a nesouhlasu, údivu, ústní a písemná forma vyjádření omylu, blahopřání a
soustrasti, poděkování). Životopis. Citový a intelektuální život, charakter a zevnějšek člověka.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (04.03.2019)
Комплексная подготовка в области практического освоения языка для применения в учительской профессии, которая заключается во всестороннем овладении языковыми средствами (фонетическими, графическими, лексическими и грамматическими) и всеми речевыми навыками (аудирование, чтение, устное и письменное высказывание). Укрепление знаний морфологии русского языка, расширение словарного запаса. Комплексное развитие рецептивных и продуктивных речевых навыков, в частности чтения и аудирования, диалогических форм устной речи. Систематическое чтение текстов ежедневной прессы на русском языке.