|
|
|
||
After a short introduction to the Renaissance and humanism of the 16th century the students realise the continuity
of mental development and adopt the notions connected with the literature of classicism and the Enlightenment:
genres, authors, ideas and works of art. The historical and cultural excursion to the 17th and 18th centuries
facilitates the students’ understanding of paradigms, values and aesthetical requirements of classicism lingering to
Preromanticism. The next phase of development, the philosophy of rationalism evolving into the Enlightenment of
the 18th century, radically transforms the subject matter of literary works, the development of theatre, artistic prose
and poetry. In practical part, the students focus on general interpretative activities with chosen texts, they learn to
apply the literary terminology on aesthetic and mental values, which are represented by the literary works given.
This process enables them to read and better comprehend the works of remote historical eras which are yet the
base of modern, including current, European literature, and belong to the intellectual equipment of a well-educated
person, all the more so a future teacher. The main topics are: French Academy, préciosité and the development of
classicistic aesthetical rules, the genres of tragedy and comedy, the philosophy of rationalism; the history of art and
culture of the 18th century in France, French philosophers and encyclopedists, philosophical fairy tale; epistolary
novel, realistic short story and novel, European context, theatre and poetry.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (29.08.2023)
|
|
||
Přímá výuka Renáta Listíková 6x45 minut (seminář), 6x 130 minut (přednáška) - možnost prolínání obou
6x45 minut (seminář), 6x 130 minut (přednáška) Časová zátěž studenta: 135 hodin Přidělené kredity 5 Zakončení Z + ZK Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15minut Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře: 25 minut Studenti si prostudují (přečtou, vyhledají neznámá slovíčka, povšimnou si formálních charakteristik úryvků) materiály - literární úryvky, které jim vyučující s předstihem dodá v MS Teams (Čítanka francouzských textů, povinná četba v souborech pdf, pedagogicky zaměřená videa a podcasty apod.) Samostudium literatury (za semestr): 55 hodin Na první přednášce/semináři budou studenti seznámeni se systémem průběžné četby a analýzy literárních textů a ukončením předmětu. Samostatně si během semestru nastudují doporučenou literaturu, kterou najdou v SIS, případně jim ji částečně poskytne vyučující v souborech.pdf ve francouzském originále. Práce se studijními materiály (za semestr) : 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) : 10 hodin Plnění předmětu Seminární práce (čtenářský deník) : 10 hodin Příprava na Zk+Záp: 5 hodin
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (29.08.2023)
|
|
||
Předmět je ukončen Zápočtem a Zkouškou (5 kreditů). Minimálně 70 % správných odpovědí. POŽADAVKY k zápočtu: čtenářský deník - písemná práce - Čtenářský deník s charakteristikou 10 povinných literárních děl a "Liste de lecture" - seznam všech přečtených literárních děl z období 16., 17., a 18. století. Součástí zápočtu je kolokvium, tedy rozhovor, který ověří četbu doporučené literatury. Student/ka předloží před písemným testem seznam četby na základě svého zájmu o francouzskou literaturu 16., 17. a 18. století. POŽADAVKY ke Zkoušce: písemný test ve francouzském jazyce. Úspěšnost testu: 70% správných a srozumitelně formulovaných odpovědí. Výstupní písemný test ze znalostí literárního historického vývoje 16., 17. a 18. století ve Francii v rozsahu učebnice XVIe, XVIIe, XVIIIe siècle (collection Lagarde et Michard, Bordas, 1990 a další vydání). - četba povinné (viz Literatura červeně, případně tučně pro tituly ze 17. století) a doporučené literatury ve francouzském jazyce nebo v překladech (doporučuji přečíst dílo celé), pro díla 16. a 18. století např.: VILLON F. Závěť a jiné balady. Praha: Garamond, 2018. MONTAIGNE M. de Eseje. Praha: ERM, 1995. RONSARD P. de Tři lásky. Praha: Mladá Fronta, 1998. VOLTAIRE. Candide. Paris: Larousse, 1970. (francouzsky v pdf) DEFOE D. Robinson Crusoe. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1967. KUNDERA M. Jakub a jeho pán. Pocta Denisi Diderotovi. Brno: Atlantis, 1981. LACLOS. Nebezpečné známosti (francouzsky v pdf) PREVOST A., F. Manon Lesacautová. Praha: Odeon, 1983. Last update: Esserová Kateřina, DiS. (29.08.2023)
|
|
||
Povinná literatura do čtenářského deníku: Ronsard, Tři lásky Montaigne, Eseje Montesquieu, Charles Louis, Lettres persanes Diderot, Denis, Jacques le fataliste Voltaire, Candide Laclos, Choderlos de, Les Liaisons dangereuses Doporučená literatura: AUERBACH E. Mimesis. Praha: Mladá fronta, 2002. ČERNÝ, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti III. Baroko a klasicismus. Jinočany: H&H, 2005. CURTIUS E. R. Evropská literatura a latinský středověk. Praha: Triáda, 1998. D’ORMESSON, J. Une autre histoire de la littérature française. Les écrivains du Grand siècle. Paris, E. J. L. édition, 1998. Coll. Librio. D’ORMESSON, J. Une autre histoire de la littérature française. Le théâtre classique. Paris : E. J. L. édition, 2000. Coll. Librio. Kant, Qu’est-ce que les lumières ? éd. de poche en GF, Cassirer, Ernst, La philosophie des Lumières. Trad. fr., Paris : Fayard, 1966, 1970. LAGARDE, A., MICHARD, L. Le XVIe siècle. Le XVIIe siècle. Le XVIIIe siècle. Anthologie et histoire littéraire. Paris, Bordas, 1998 et autres éditions. Slovník světových literárních děl. Praha: Odeon, 1988. Slovník spisovatelů: Francie, Švýcarsko, Belgie, Lucembursko. Praha: Odeon 1988. SPITZER L. Stylistické studie z románských literatur. Praha: Triáda, 2010. ŠRÁMEK, J., Panorama francouzské literatury od počátku po současnost. Brno, Host, 2012 (zvláště kapitoly 5, 6, 7) ŠUMAN, Záviš. "Galantní kultura ve Francii 17. a 18. století", Svět literatury 39, 2009, p. 205-209. ŠUMAN, Záviš. Melpoména. Praha : Karlinum, 2019. BEAUSSANT, Philippe. Le Roi-Soleil se lève aussi. Paris, Gallimard, 2000. Český překlad R. Listíková, Král Slunce také vstává. Praha, UK Pedagogická fakulta, 2012. ZATLOUKAL, Antonín, Studie o francouzském románu. Olomouc : Votobia, 1995, s. 3-128. [Montesquieu, Voltaire, Prévost, Diderot : kvalitní « úvodové » studie] VESELÝ, Jindřich, Studie z francouzského osvícenství. Román a rozum : Montesquieu, Voltaire, Diderot, Jean-Jacques Rousseau a jeho doba. Praha : Karolinum, 2003.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (29.08.2023)
|
|
||
Četba v originále, případně doporučujeme četbu v českém překladu a poté část díla v originále. Díla vyznačená tučně a kurzívou, jsou základem seznamu četby, který studenti předloží k zápočtu. Sylabus (po týdnech): 1. MF (Milena Fučíková) Balada na pomezí středověku a renesance: François VILLON; 2. MF Největší francouzský renesanční básník: Pierre de RONSARD; Sonety a překlady; Rabelais, Montaigne
3. RL (Renáta Listíková) Francouzská akademie a kodifikace spisovného literárního jazyka - text zakládající listiny. Salóny, preciózní poezie Vincent Voiture, François Malsherbes, Preciózní román: Mlle de Scudéry "La carte du tendre";. Barokní tendence v dramaturgii: moment překvapení a nadpřirozeno. Postupný přechod ke klasicistní estetice. Pierre Corneille, Médée (1635). 4. RL Filozofický rámec 17. století. Filozofie racionalismu a Kartesianismus: René Descartes, Discours de la méthode, Traité des passions. Formování klasicistní estetiky, Boileau, Chapelain, Pierre Corneille, Le Cid (1637) 5. RL Vrcholné klasicistní tragédie Pierre Corneille, Horace, Britanicus ; Jean Racine Bérénice. Racinova koncepce člověka, jeho pojetí antické tragédie - Phèdre et Hippolyte ; psychologie postav a zničující důsledky milostné vášně 6. RL Molière. Klasicistní komedie odrazem mravů soudobé společnosti: Tartuffe, L´Avare, Les précieuses ridicules, Misanthrope, Bourgeois gentilhomme, Dom Juan, Le malade imagianire... Komično a jeho podoby. 7. RL Moralisté - De La Rochefoucauld, La Bruyrère : nesmlouvavý pohled na lidské charaktery a dvorské pokrytectví - Les Maximes, Les Caractères (úryvky).Jean de La Fontaine a žánr bajky. Les Fables a jejich didaktický potenciál. Jansenismus - Blaise Pascal, Lettres provinciales; Pensées (úryvky) 8. RL Přechod k Osvícenstí 18. století. Klasicistní román - Mme de La Fayette, La Princesse de Clève ; Fénelon, Télémach Poznámka: tituly tučně jsou součásti povinné četby. Student si vybere 5 děl povinně, které přečte celé. Z dalších bude pracovat alespoň s úryvky.
9. MF Dějiny umění a kultury 18. století ve Francii; 10. MF Největší francouzský filosof a myslitel: VOLTAIRE a filosofická pohádka Candide; 11. MF Román v dopisech: LACLOS a MONTESQUIEU; 12. Realistická povídka a román: DIDEROT; Last update: Esserová Kateřina, DiS. (29.08.2023)
|