SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
General Theory of Education - ODO114004
Title: Obecná pedagogika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Interchangeability : OPDQ1P109B
Is interchangeable with: OPDQ1P109B
Annotation -
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2012)
The course provides postgraduate (doctoral) students with information concerning the problem of education in philosophical, biological, anthropological, sociological, psychological and pedagogical contexts. Throughout the course "education" is analysed as a term and associated with other content related terms. It deals with selected current topics of general and social pedagogy. The integrative element, which is used to interconnect selected topics, is the topic of authority. Authority is considered an anthropological constant that plays a key role in the development of a human being, in his/her education. Models and styles of education are "defined" by the approach to authority and its form.
Aim of the course -
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2012)

The primary goal of the course is to give postgraduate (doctoral) students information concerning general and social pedagogy. The secondary aim is to unveil complexities of education in the context of the present day society and to point out the need for transdisciplinary view of the phenomenon of education. The tertiary aim is to search together with students for possibilities how teachers can successfully meet the demands of the present day school and society when it comes to the field of education.

Literature - Czech
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

ATKINSONOVÁ, R.L.; ATKINSON, R.C.; SMITH, E.E. aj. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X.
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80- 7178-463-X.
FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930.
GIDDENS, A. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
KRAUS, B. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MÍČEK, L. Sebevýchova. Praha : SPN, 1988.
PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. Praha : SPN, 1988.
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : PedF UK v Praze, 1996.
PRŮCHA,J.: Multikulturní výchova. Praha, ISV 2001.
PRŮCHA,J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004.
SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6.
VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.
VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184- 624-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3.
VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha : ISV, 2005. ISBN 80- 86642-43-7.
VAŠUTOVÁ, M. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava : OU Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6
WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. WRÓBEL, A. (ed). Nauczyciel w krajach postsocjalistycznych jako sprawca i ofiara manipulacji. Lódž : Wydawnictwo Uniwersytetu Lodzkiego, 2010. ISBN 978-83-7525-489-1.

Requirements to the exam - Czech
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

Plná docházka a aktivní účast v rámci výuky. Písemná práce (vypracování zadaných úkolů) a rozprava nad vypracovanými úkoly a prostudovanou literaturou, která se vztahuje k dané problematice.

Syllabus -
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2012)

Possibilities and limits of education and its social determination.
Education and self-education.
Teacher authority.
Social group as an education factor.
Multicultural and intercultural education.
Education as a distinctive example of manipulation.
Selected educational problems in schools.
Moral development and moral education.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html