SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Present Trends in Didactic Research III (Aimed at Czech Language as a Second/Foreign Language)) - OD2303129
Title: Aktuální tendence v didaktickém výzkumu III (se zaměřením na češtinu jako jazyk cizí/druhý)
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (07.10.2017)
Specifics of educational process with languge heteogenous group of students. Confrontation of automatisms of native speaker and view "from the second side" during learning Czech in all its language layers. Anticipations of possible problems during acquiring language. Educational and evaluative materials. Theories of acquiring multilinguism. Present development theories, intercultural aspects. Corpus research, aquisition corpuses.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

 

HÁDKOVÁ, M. Čeština z druhé strany aneb Čeština v roli jazyka nemateřského. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-242-0. 

HÁDKOVÁ, M., FIBIGER, M. Nové úkoly didaktiky mateřského jazyka a literatury (se zaměřením na gymnázia). Ústí nad Labem: UJEP, 2011. ISBN 978-80-7414-345-8. 

HÁJKOVÁ, E. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 137s., ISBN 978-80-7290-809-7. 

HÁJKOVÁ, E. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015, 117s., ISBN 978-80-7290-849-3. 

HÁJKOVÁ, E. The Creation of Sociocultural Competency of Foreign Pupils in Czech as a Second Language in a Common Class of a Czech Primary School. In Sociokulturní složka výuky cizího jazyka a Společný evropský referenční rámec. Racibórz: Państwowa wyźsza szkola zawodowa w Raciborzu, 2008, s.109–118, ISBN 978-83-60730-19-5. 

HÁJKOVÁ, E. Foreigners study (in) Czech. In Sapere Aude 2011. Hradec Králové : MAGNANIMITAS. ISBN 978-80-904877-2-7. ETTN 085-11-11006-03-8. 

HÁJKOVÁ, E.; ŠEBESTA, K. (eds.) Didaktické studie III, IV : Čeština jako cizí jazyk. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006, 2008. ISBN 80-7290-279-2, 978-80-7290-350-4. 

HASIL, J. Interkulturní aspekty mezikulturní komunikace. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-400-4. 

HINKEL, E. (ed.) Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. London - New York: Routledge, 2011. ISBN 0-203-83650-2. 

HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka: k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1527-1. 

MAŠÍN, J. Pragmalingvistika a osvojování češtiny jako cizího jazyka. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2015. ISBN 978-80-7308-555-1. 

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého 2006. ISBN 80-244-1425-2. 

ŠEBESTA, K. Korpusy češtiny a osvojování jazyka. Studie z aplikované lingvistiky 2, 2010, s. 11– 33. 

ŠEBESTA, K.; ŠKODOVÁ, S. (eds.). Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. 

ŠKODOVÁ, S. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. 

 

ŠTINDLOVÁ, B. Žákovský korpus češtiny a evaluace jeho chybové anotace. Praha: Univerzita Karlova, 2013. 

ŠINDELÁŘOVÁ, J. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí n. Labem : UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-089-1. 

ŠINDELÁŘOVÁ, J.; ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-559-9. 

Language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1981- . (výběrově dle zaměření studenta). Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům knihoven UK. 

Další literatura podle zaměření doktoranda, se zřetelem k rozdílným cizojazyčným cizincům. 

 

Doporučená odborná literatura:

 

 

HÁDKOVÁ, M.; BALOWSKA, G. (ed.) Ústní zkoušky z cizího jazyka a Společný evropský referenční rámec / Egzaminy ustne z języka obcego a Europejski system oceny kształcenia językowego. Praha: UK; Ratiboř: SVOŠ, 2006. ISBN 80-901947-6-1. ISBN 83-60730-01-6. 

HÁDKOVÁ, M.; BALOWSKA, G. (ed.) Písemné zkoušky z cizího jazyka a Společný evropský referenční rámec. Praha: UK; Ratiboř: SVOŠ, 2007. ISBN 978-80-901947-8-6. ISBN 978-83-60730-08-9. 

HÁDKOVÁ, M.; BALOWSKA, G. (ed.) Sociokulturní složka výuky cizího jazyka a společný evropský referenční rámec / Aspekty socjokulturowe nauczania języka obcego a europejski system oceny kształcenia językowego. Ústí nad Labem: UJEP; Racibórz: SVOŠ , 2008. ISBN 978-80-7414-028-0. ISBN 978-83-60730-19-5. 

HÁJKOVÁ, E. Die tschechische Sprache im Europakontext. In Modularisiertes Studium und Schlüsselqualifikationen. Schriftenreihe der Mediathek des Sprachenzentrums, Heft III, herausgeben (eds) von. Gerhard Meiser und Ingrid Stude, Halle: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, (Salle) März 2008, s. 49–64. ISBN 978-3-86829-085-1. 

KRASHEN, S. D. Explorations in Language Acquisition and Use. Portsmouth: Heinemann, 2003. ISBN 978-0325005546. 

PARADIS, M. A neurolinguistic theory of bilingualism. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2004. 

ŠTEFÁNIK, J. Bilingvizmus na pozadí dvoch morfologicky odlišných typov jazykov. Intenčný bilingvizmus u detí. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2000. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština jako jazyk druhý na středních školách s německým vyučovacím jazykem (1918–1938). In Hájková, E.; Šebesta, K. (eds.) Didaktické studie III. Čeština jako cizí jazyk. Praha: UK-PedF, 2006, s. 61–67. ISBN 80-7290-279-2. 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Zakončení: zkouška

Rešerše odborné literatury zvoleného zaměření

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html