|
|
|
||
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.11.2013)
|
|
|||
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Další doporučená literatura:
|
|
||
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2013)
Vyučující: prof. Jana Svobodová Zakončení: zkouška Seminární práce - odborná esej
Základní témata:
Ø Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce - pro a proti.
Ø Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.
Ø Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti). Ø Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohatvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice. |