|
|
|
||
The concept of philosophical anthropology corresponds to the traditional idea of European thinking that educational
concepts should be based on philosophical background. The aim of the course is to introduce students to so-called
?patterns of humanity?, which became the basis of majority of modern pedagogical concepts. The criticism of this attitude
became the base of spiritual-scientific (or humanistic) and post-modern pedagogy.
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2009)
|
|
||
Cílem kurzu je filosoficky a pedagogicky analyzovat „condition human“ a promýšlet její dopady na výchovné koncepty v minulosti i současnosti. Last update: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (20.05.2019)
|
|
||
Povinná literatura: Pelcová, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5. Palouš, Radim a Svobodová, Zuzana. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9.
Povinně volitelná literatura: Duarte, Eduardo M. Being and learning: a poetic phenomenology of education [online]. Rotterdam: Sense Publishers, 2012 [cit. 2019-04-12]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10614807. Hogenová, Anna, ed., Pelcová, Naděžda, ed. a Rybák, David, ed. Contingency in the Education, Art and Sport: international multidisciplinary conference: Charles University, Faculty of Education, Prague, Czech Republic, May 12, 2016. Prague: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2017. 129 stran. ISBN 978-80-7290-922-3. Pelcová, Naděžda et al. Čas ve výchově, umění a sportu: (filosofická reflexe). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 320 s. ISBN 978-80-7290-777-9. BRINKMANN, Malte (Hg.) Erziehung. Phaenomenologische Perspektiven. Wuerzburg : Koenighausen u. Neumann 2010. ISBN 978-3-658-14508-8. FINK, E. Grundfragen der systematischen Pädagogik. Freiburg: Verlag Rombach 1978. ISBN 3-7930-9012-4. FINK, E. Grundfragen der systematischen Pädagogik. Freiburg: Verlag Rombach 1978. ISBN 3-7930-9012-4. GADAMER, H.-G. Erziehung ist sich erziehen. Heidelberg: Kurpfälzischer Verlag 2000. ISBN 3-924566-12-7. LÉVINAS, E. Etika a nekonečno. Praha. OIKOYMENH 2009. ISBN 978-80-7298-394-0. LÉVINAS, E. Existence a ten, kdo existuje. Praha: OIKOYMENH 1997. ISBN 80-86005-36-4 . LÉVINAS, E. Totalita a nekonečno. (Esej o exterioritě). Praha: OIKOYMENH 1997. ISBN 80-86005-20-8. LYOTARD, J.-F. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Praha: FÚ AV ČR 1993. ISBN 80-7007-047-1. MEYER-DRAWE, K. Leiblichkeit und Sozialität. Phänomenologische Beiträge zu einer pädagogischen Teorie der Inter-Subjektivität. München: Wilhelm Fink Verlag 1984. ISBN 3-7705-2241-9. Schütz, Egon. Existenzialkritische Paedagogik. Wiesbaden : Springer 2017. ISBN 978-3-658-14508-8. Last update: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (20.05.2019)
|
|
||
Student předloží ke zkoušce písemnou práci na dohodnuté téma v rozsahu 15 normostran v publikovatelné podobě. Obhajoba práce a rozprava nad prostudovanou povinnou literaturou je součástí atestu. Last update: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (20.05.2019)
|
|
||
1. Čas ve výchově, narození a smrt, chronos a kairos, synchronní a diachronní čas, šťastná chvíle vychovávaného a vychovatele, plynutí času, trvání. Časový charakter lidské existence, usilování o smysl. 2. Svoboda a nutnost, nahodilost a osud, co všechno lze na člověku ovlivnit výchovou a co je hlasem krve v nás. Pouta, která váží člověka na této zemi – osoba a individualita, empatie a sympatie, spolubytí a vzájemnost, o povaze výchovného erotu. Symetrie a asymetrie výchovného vztahu. 3. Blízkost a cizota, domov a dálava, samota a odcizení. Kosmologická výchova. Úloha hry ve výchově. Last update: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (20.05.2019)
|