|
|
|
||
In the course, dominant psychological perspectives to gender (masculinities and femininities) will be introduced and compared. The attention will be paid to applying these psychological approaches to educational and developmental issues related to gender.
The course is organized through individual comprehensive reading of selected publications and discussions.
Students find the current articles (from IF or at least peer-reviewed journals) referring to particular topic.
Students choose for reading two books from the list of references and two articles from the list that they prepared.
The examination is based on discussion about selected books and articles.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (15.05.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je představit základní psychologické teorie týkající se maskulinit/mužství a femininit/ženství, zejména teorie vysvětlující vznik genderové identity. Studující získají orientaci v následujících teoretických přístupech k genderu: biologický, evoluční, psychoanalytický, behavioristický, kognitivní, kognitivně-vývojový. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (15.05.2019)
|
|
||
Požadavek ke zkoušce: 2 knihy z nabídky 2 odborné články Výběr knih a článků musí být předem konzultován. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (10.01.2019)
|
|
||
BEALL, A. E., & STERNBERG, R. J. (eds.) (2005). The psychology of gender. New York: Guilford Press. BEM, S. L. (1993). Lenses of gender: transforming the debate on sexual inequality. New Haven: Yale University Press. BOURDIEU, P. F. (2000). Nadvláda mužů. Praha: Karolinum. FAUSTO-STERLING, A. (2012). Sex/Gender: Biology in a Social World. New York: Routledge. FRANCIS, B., & SKELTON, Ch. (2001). Investigating Gender. Contemporary perspectives in education. Buckingham: Open University Press. LIPPA, R. (2009). POHLAVÍ, PŘÍRODA A VÝCHOVA. PRAHA: ACADEMIA. NIELSEN, H. B., & RUDBERG, M. (1994). Psychological gender and modernity. Oslo: Universitetsforlaget. OAKLEY, A., & ČERMÁKOVÁ, M. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. RUDMAN, L. A., & GLICK, P. (2010). The Social Psychology of Gender: How Power and Intimacy Shape Gender Relations. New York: The Guilford Press. SKELTON, Ch., FRANCIS, B., & SMULYAN, L. (2006). The SAGE handbook of gender and education. London: Sage Publication. SMETÁČKOVÁ, I. (2016). Genderové představy a vztahy. Praha: SLON. THORNE, B. (1993). Gender play: Boys and girls in School. New York: Rutgers University Press. UNGER, R. K. (2001). Handbook of the Psychology of Women and Gender. New Jersey: John Wiley & Sons. Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2016)
|
|
||
Kurz je primárně určen pro doktorské studentky a studenty oboru pedagogická psychologie. V jejich případě nemá kurz žádnou prerekvizitu. Do kurzu se mohou přihlásit také studující ostatních doktorských programů, pokud absolvovali v navazujícím magisterském nebo doktorském studidu alespoň jeden kurz týkající se psychologie. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (15.05.2019)
|