|
|
|
||
The course theme will be to topic of motivation and educational self-regulation of pupils. Pupils' motivation and diagnostic possibilities for identifying motivational structure of pupils will be analysed. The objective of the course is to broaden the competences of the doctor studies students in the area of motivation and its diagnostics.
Last update: Pavelková Isabella, doc. PhDr., CSc. (21.05.2019)
|
|
||
Literatura: Heckhausen, H.: Motivation und Handeln. berlin:Springr 1980, Pavelková, I., Urbanová, D.. Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie. ročník LXII, č. 4. 2018 s. 350 -365. Hrabal,V., Man,F. Pavelková,I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1989, Hrabal,V., Pavelková.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010, Hrabal,V.,Pavelková, I.: Autodiagnostika jako předpoklad a účinný nástroj sebereflexe učitele. In V. Spilková, J. vašutová. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání . Praha Karlova Univerzita - pedagogická fakulta 2008, s. 105 -116, Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1996, Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK 2002. Blatný,M..: Psychologie osobnosti. Praha, Grada 2010. Csikszentmihalyi,.: Flow a práce. Praha, Portál 2017, Rheinberg, F.: motivation. Stuttgart:kohlhammer, 2006. Stuchlíková,.I.: Motivace a osobnost. In. Blatný, m et. al. Psychologie osobnosti - hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010, s. 137 - 166. Další literatura bude upřesněna podle výzkumného zaměření jednotlivých posluchačů kurzu. Last update: Pavelková Isabella, doc. PhDr., CSc. (24.09.2018)
|
|
||
Ke splnění kurzu je potřeba prostudovat základní literaturu a alespoň 3 zahraniční články k problematice motivace či autoregulace, které mají souvislost s výzkumnou prací studenta. Na základě této literatury a konzultací s vyučujícím student sepíše pojednání k dané problematice a v rozpravě s vyučujícím ho obhájí. Last update: Pavelková Isabella, doc. PhDr., CSc. (24.09.2018)
|
|
||
Obsah kurzu: Nejpodstatnější motivační teorie, Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky. Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty; flow motivace Žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motivačních pohnutek; Motivačně autoregulační strategie, Vvývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci, Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika. Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole), copingové strategie zvládání nudy, Ppřekonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole. Last update: Pavelková Isabella, doc. PhDr., CSc. (24.09.2018)
|