|
|
|
||
Giftedness, intelligence, creativity
The course is intended for doctoral level students, primarily those based at the Department of Psychology. The core activity are individual consultations with the course leader. At the point of enrolment, students will select, in consultations with the course leader, relevant academic literature and at the end of the course they will be asked to give a literature review discourse. Overall focus will be on intellectual giftedness.
Last update: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (03.06.2019)
|
|
||
1) Literatura v anglickém jazyce COLANGELO, N.; DAVIS, G.A. (Eds.). Handbook of Gifted Education. Needham Hights: Allyn and Bacon, 1991 FREEMAN, J. (Ed.). The Psychology of Gifted Children. New York: J. Wiley and Sons, 1985 GARDNER, H. Multiple Intelligences. The Theory in Practice. New York: Harper Collins Publisher, 1993. HELLER, K.A.; MÖNKS, F.J.; STERNBERG, R.J.; SUBOTNIK, R.F. (Eds.). International Handbook of Giftedness and Talent. Oxford: Elsevier, 2000. PHILLIPSON, S.N.; McCANN, M. Conceptions of Giftedness. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2007. STERNBERG, R.J. (Ed.). The Nature of Creativity. New York: Cambridge University Press, 1988 STERNBERG, R.J. Úspešná inteligencia. Bratislava: SOFA, 2000 STERNBERG, R.J.; DAVIDSON, J.E. (Eds.). Conceptions of giftedness. Second Edition. Cambridge: University Press, 2005 SIMONTON, D.K. Greatness. Who Makes History and Why. New York: The Guilford Press, 1994. TANNENBAUM, A.J. Gifted Children. Psychological and Educational Perspectives. New York: Macmillan Publishing, 1983. STOPPER, M.J. (Ed.). Meeting the Social and Emotional Needs of Gifted and Talented Children. London: David Fulton Publishers, 2000
2) Literatura v českém jazyce
DACEY, J.S.; LENNON, K.H. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000. GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada Publishing, 2009. JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP, 2006 LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS, 2001. MUDRÁK, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada Publishing, 2015. PLHÁKOVÁ, A. Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc: UP FF, 1999. PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. SZOBIOVÁ, E. Tvorivosť, od záhady k poznaniu. Bratislava: STIMUL FIF UK, 2004. Last update: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (12.09.2018)
|
|
||
Doktorandi katedry psychologie prostudují 2 anglické a 1 českou knihu ze seznamu literatury, doktorandi dalších oborů 1 anglickou a 1 českou knihu. Knihy se vztahují zásadně k tématu kurzu, tj. k problematice nadání, inteligence nebo tvořivosti. Po dohodě je možné rozšířit výběr literatury také o další tituly z této oblasti, které jsou relevantní tématu disertace doktoranda. Dílčí zkouška probíhá formou rozpravy a diskuse o přečtených knihách a jejich možných přínosech v tématu disertace. Last update: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (12.09.2018)
|
|
||
Obsah kurzu je zaměřen na rozšíření vědomostí a aplikačních možností problematiky nadání, inteligence a tvořivosti, které doktorand získal v pregraduálním studiu, a to formou četby vybraných odborných knih z této oblasti. Knihy k četbě si student vybírá na základě svého zájmu (např. o aktuální otázky, historii, vývoj, edukaci nebo teorie a modely v oblasti nadání, tvořivosti, inteligence) nebo očekávaného přínosu pro téma, kterému se věnuje. (Seznam literatury uveden pod příslušnou záložkou.) Následná diskuse o přečtených knihách a jejich obsahu je realizovaná při konzultacích a zejména v závěrečné rozpravě. Ta je zaměřena také na souvislosti s vystudovaným oborem a tématem disertace doktoranda. Těžiště práce doktoranda spočívá především v samostudiu. Last update: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (12.09.2018)
|