|
|
|
||
The goal of this course is to introduce student to the problematics of current piano pedagogy, with regard to theory of musical interpretation. The starting point of all the reasoning is musical talent - seen as a requirement for interpretation and as an active element in the interpretative process. The beginning of piano teaching constitutes important point in time. It substantially determines following progression of a talented individual. Piano teacher must not forget to look for the meaning of a musical piece through its interpretation. It is a key to focus on the tone, its color, sound, quality and sophistication. These factors vastly influence perception and evaluation of performance. Piano technique in the broadest meaning is viewed as sum of all the methods of piano playing. Thus it includes not only effective arm movement on the keyboard, but also sound, strength, color, solving the tectonics, agogics, relationships, proportions etc. Practicing, as a necessary part of the preparation for interpretation, has to be thoughtful, inventive, effective. Practicing should also lead to high quality, permanent results. Generalising individual acknowledgements is allowed by the term musical thinking. Evolving of musical creativity is linked directly to understanding and interpretation of the score, to the choice of appropriate technique, to the hearing, tactile, motoric and visual component.
Last update: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (19.05.2019)
|
|
||
Klavír: Böhmová, Zdeňka: Kapitoly z dějin klavírních škol. Praha 1973. Bree, Malwine: Die Grundlage der Methode Leschetizky. Schirmer, New York 1902. Breithaupt, Rudolf M.: Die natürliche Klaviertechnik. C. Kahnt Nachfolger, Leipzig 1912. Brendel, Alfred: Hudba, smysl a nesmysl. Volvox Globator, Praha 2016 Caland, Elizabeth: Die Deppeˇsche Lehre des Klavierspiels. Ebner'schen Musikalienhandkung, Stuttgart1904. Dítě u klavíru. Sborník prací. Uspořádal Jan Dostal. Praha 1977. Elder, Dean:Pianists at Play.Kahn & Averill, London 1989.Etudy o klavíru. Interpretace, technika, pedagogika, estetika. Výběr statí uspořádala Věra Jůzlová. Editio Supraphon, Praha 1987. Hoffmeister, Karel: Klavír. O nástroji a hráči, o klavírní hře, pedagogice a literatuře. Hudební matice Umělecké besedy, Praha 1939 Jůzlová, Věra: Práce u klavíru. Praha 1982.Judovina-Galperina, Taťána B.: U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. Z ruského originálu přeložila Věra Jůzlová. LYNX, Brno 2000. Kogan, Grigorij M.: Práca pianistu. Z ruského originálu přeložil Miloslav Starosta. VŠMU Bratislava 1990 Kogan, Grigorij M.: Před branou mistrovství. Z ruského originálu přeložil Jindřich Pazdrera. NAMU Praha 2012 Liberman, Jevgenij.: Práce na klavírní technice. Přeložila L. Šimková. Arco Iris, Praha 2003. Martienssen, Carl Adolf: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Z německého originálu Schöpferischer Klavierunterricht, 2. unveränderte Auflage, vyd. VEB Breitkopf und Härtel Musikverlag, Leipzig 1957, přeložil Mikuláš Strausz. Opus, Bratislava 1985. Nejgauz, Genrich: O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. NAMU Praha 2019. Sandor, Gyorgy. On Piano Playing. Motion, Sound and Expression. Schirmer Books, New York 1981. Sýkora, Václav Jan: Dějiny klavírního umění. Panton, Praha 1973. Tichá, Libuše: Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009. Timakin, Jevgenij M.: Výchova pianisty. Edy´s Score, Rokycany 1992. Vlasáková, Alena: Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha 2003.
Last update: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (05.05.2021)
|
|
||
Prokázání hlubšího vhledu do oboru didaktiky nástrojové interpretace včetně orientace v soudobých trendech klavírního vyučování. Schopnost samostatného tvůrčího řešení dané problematiky.
Last update: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (07.12.2018)
|
|
||
1. Hudební talent a jeho rozvíjení 2. Interpretace jako výklad hudebního díla 3. Klavírní tón a jeho kultivace 4. Klavírní technika a její rozvoj Last update: TICHAL/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2014)
|