course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan can be fulfilled in the future
The course introduces the issue of early childhood and pre-school education and special educational support for child development. The subject is focused on the ontogenetic development of the child in the neonatal period, infant, toddler and pre-school psychomotor development, its patterns, impact of disability, parental role and the role of teacher and special pedagogue. The course content includes issue of disability diagnostics, implementation of special educational development support by institutional education - kindergarten, special kindergarten, stationery, special pedagogical center, issue of school maturity and readiness.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.01.2019)
Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku a speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte. Předmět sleduje ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, vliv postižení, rodičovskou roli, působení pedagoga a speciálního pedagoga. Obsahem je problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte ze strany institucionální výchovy, mateřské školy, speciální mateřské školy, stacionáře, speciálně pedagogického centra, otázky školní zralosti a připravenosti dítěte pro školu.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.01.2019)
Aim of the course -
The subject provides a comprehensive insight into the special educational issues in the field of family and child with disability support. The aim of the subject is to understand social and psychological situation of the family where there a child with severe disability or socially disadvantage is born. The participants are acquainted with a legislation of early intervention and methodology of supporting child development in early intervention and follow-up pre-school educational process. Attention is paid to sources of family resilience and creation of coping strategies. Participants will be also acquainted with current research in the Czech Republic and abroad (implemented for target groups of children with disability). The target group may also include extremely talented children.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.01.2019)
Předmět poskytuje ucelený vhled do problematiky speciálněpedagogické podpory rodině i dítěti se zdravotním a sociálním postižením. Cílem předmětu je porozumět sociální a psychické situaci rodiny, kde se narodí dítě se závažným zdravotním postižením nebo rodiny se sociálním znevýhodněním. Studenti jsou seznámeni s legislativou rané péče - rané intervence; s metodikami podpory vývoje dítěte v rámci včasné intervence a navazujícího předškolního vzdělávání. Pozornost je věnována zdrojům resilience rodin a tvorbě copingových strategií. Studenti se samostatně seznámí s aktuálními výzkumy v zahraničí i v České republice, které jsou realizovány pro cílové skupiny dětí s postižením. Cílovou skupinou mohou být i děti mimořádně nadané a talentované.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.01.2019)
Course completion requirements -
- submit a review of the current foreign monograph or study
- discussing the selected topic and review text
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.01.2019)
Předložit recenzi aktuální zahraniční monografie nebo studie.
Rozprava nad vybraným tématem a textem recenze.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.01.2019)
Literature - Czech
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími pozřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.
KVĚTOŇOVÁ,L.(ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Paido, Brno, 2004 ISBN 80-7315-063-8.
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, H&H 2001 ISBN 80-86022-92-7 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno, Paido 2000 ISBN 80-85931-86-9.
OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada, 1997 ISBN 80-7169-512-2.
VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ,I. KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Praha: UK.Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.
VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum, 1995. ISBN 80- 7184-053-X.
VÍTKOVÁ, M. (ed). Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením. Paido, Brno, 1999. ISBN 80-86633-22-5.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.01.2019)
Syllabus -
Child development, ontogenetic development of early and pre-school age, psychomotor developmental specifics
Special education of early and pre-school age - child with speech and language disorders. Characteristics, development and pathology of speech functions in childhood. Speech and language development pathology: causes, degrees, types and diagnostics.
Speech ontogenesis of children with hearing impairment - light hearing impairment, severe hearing impairment, pre-lingual and post-lingual hearing impairment
Psychomotor differences of children with physical disability. The most common types of physical disability and psychosocial situation of a child with various types of physical disability.
Knowledge of the specificity of visual impaired child development in the early and pre-school age, consequences of sensory deprivation on psychomotor development, possibilities of special educational intervention. Knowledge about system and forms of early intervention, reeducation of sight - visual stimulation, aids and techniques of visual stimulation activities.
Specifics of psychomotor development of a child with mental disability, family support, accepting a new life situation.
Play as a basic activity of the child, its philosophical, psychological and pedagogical basis, play as a diagnostic tool, play as a therapeutic and stimulating instrument.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.01.2019)
Vývoj dítěte, ontogeneze raného a předškolního věku, specifika psychomotorického vývoje.
Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s řečovým postižením; Charakteristika mluvních funkcí, jejich vývoje a patologie v dětském věku. Patologie vývoje řeči: příčiny, stupně, typy, diagnostika.
Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených.
Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením. Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s různými typy tělesných vad;
Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence. Poznatky o systému a formách rané péče; reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit. Možnosti kompenzace zraku.
Specifika psychomotorického vývoje dítěte s mentálním postižením, podpora rodiny, akceptace nové životní situace.
Hra jako základní činnost dítěte, její filozofická, psychologická a pedagogická východiska; Hra jako diagnostický prostředek; Hra jako terapeutický – stimulační prostředek.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.01.2019)