SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Comparative education on the field of preschool and primary education and teacher training - OD0133019
Title: Comparative education on the field of preschool and primary education and teacher training
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 25/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation -
The course is devoted to a large area of comparison of pre-school and primary education from the perspectives of theory, scientific research and school practice. Attention is paid to specific thematic areas that are essential for the development of school education. Specific attention will be paid to the comparison of different models of teacher training in the Czech Republic and other countries.
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.05.2019)
Aim of the course - Czech

Obecným cílem předmětu je získání přehledu o aktuálních trendech rozvoje předškolního a primárního vzdělávání u nás a v zahraničí s akcentem na jejich kritické zhodnocení.

Konktrétními cíli je orientovanost v konkrétních  komparovaných oblastech a schopnost odborné diskuse s argumentací na základě studia odborných pramenů

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
Course completion requirements - Czech

Požadavky k ukončení předmětu: Odborná studie věnovaná jedné konkrétní oblasti z pohledu komparace odborných pramenů, výzkumů a např. i vlastní praxe. Součástí je formulace vlastního kritického zhodnocení. Rozsah studie max. 2000 slov.

Požadavky ke zkoušce :  Odborná diskuse nad vybranými komparovanými oblastmi s uvedením argumentů vycházejících ze studia odborné literatury a vlastní kritické reflexe.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
Literature -

Garbe, Ch., Laufkova, V., Ronkova, J. Literacy in the Czech Republic. Country Report-Children and Adolescents, 2016

Křivánek,Z. - Wildová,R. : Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha, PedF UK 1997
Matějček,Z. : Vývojové poruchy čtení. Praha, SPN 1998
Doležalová,J. : Didaktika prvopočátečního psaní. Hradec Králové, VŠP, 1995

Ronkova, J. Wildova R.: Reading strategies activated in experimental research, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2016

Tymichová,H. : Nauč mne číst a psát. Praha, SPN 1996
Wildová, R.(ed.): Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního psaní a čtení. UK PedF, Praha 2002
Wildová, R. : Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. Praha, PedF UK 2004
internetové odkazy:
www.cteme.eu, eli-net.eu

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (17.05.2019)
Teaching methods - Czech

Přednáška 2x

Konzultace 6x

Studium odborných pramenů

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
Requirements to the exam - Czech

Odborná diskuse nad vybranými komparovanými oblastmi s uvedením argumentů vycházejících ze studia odborné literatury a vlastní kritické reflexe.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
Syllabus - Czech

-         Komparativní pedagogika jako specifická vědecká disciplína, metody komparativní pedagogiky

-          Kurikulární dokumenty a jejich rozvoj u nás a v zahraničí

-          Obsah vzdělávání a jeho aktuální možnosti proměny

-          Hodnocení žákova rozvoje - cíle, metody, procesy a trendy inovace

-          Individualizace vzdělávacího procesu, inkluzivní přístupy ke vzdělávání, vzdělávání minoritních skupin

-          Modely přípravy učitelů pro předškolní a primární vzdělávání – koncepce, trendy inovace

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html