|
|
|
||
Objectives:
To give details on the European processes, strategies and documents in the field of education, to deepen knowledge of the context of the development, changes and trends in European education systems, to improve skills of searching the European databases and critically interpreting the data gained.
Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Doporučená literatura*: Peterková, J. (2001) Kulturní politika jako významný faktor jednoty Evropy. Praha VŠE. Brock, Colin, Tulasiewicz, Witold (Eds) (1994) Education in a Single Europe. London: Routledge. Malá encyklopedie Evropské unie (1997) Praha: Ústav mezinárodních vztahů. Key data on Education (2012) Brussels, EURYDICE. Dostupné též na webu. Hörner, W. aj. The Education Systems of Europe (2007) Dordrecht: Springer. __________________________________________________________________________ * Studenti dostávají aktualizovaný seznam studijní literatury a informačních zdrojů, včetně webových stránek, při zahájení kurzu. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Forma a rozsah výuky: Kurz je organizován ve formě blokové výuky v rozsahu 32 hodin, v průběhu akademického roku se jedná o 4 dny přímé výuky. Součástí kurzu jsou individuální konzultace. Všichni účastníci zpracovávají a prezentují seminární práci na vybrané téma. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Způsob ukončení: Kurz je ukončen zkouškou a diskusí k tématu seminární práce. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Obsah: 1. Historický kontext vzdělávání v Evropě Evropské hodnotové paradigma, vývoj evropského civilizačního okruhu, integrační proces, Evropa v globálním kontextu.
2. Evropská unie a její problémy Instituce a společné politiky, ČR a EU, čtyři svobody, koncept evropského občanství.
3. Vzdělávací politika v Evropské Unii Vývoj vzdělávací politiky v průběhu integrace, cíle, principy a politické priority ve vzdělávání, koncept evropské dimenze, Bílá kniha o vzdělávání, Boloňský proces, Lisabonská strategie a klíčové kompetence, referenční rámce a program ET 2020.
4. Kulturní rozmanitost Evropy a vzdělávání Kulturní identita, jazyky v Evropě, jazyková politika EU a Rady Evropy, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, vzdělávání menšin, koncepty a problémy multikulturní výchovy a vzdělávání.
5. Vzdělávací systémy v Evropě Vývoj a typologie vzdělávacích systémů, ISCED, společné znaky vzdělávacích systémů v Evropě, divenzita struktury, vybrané problémy vzdělávacích systémů, specifika transformace vzdělávání postkomunistických zemí střední Evropy.
6. Trendy ve vzdělávání v Evropě Systematické monitorování vzdělávání, indikátory, aktuální data, a jejich interpretace. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|