SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Professional practice II - OCRS24UC26
Title: Oborová praxe II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:30/0, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Annotation -
This course focuses on the practical preparation of students in the field of special education through direct pedagogical practice in schools and classes established under § 16, paragraph 9 of the Education Act. Students will have the opportunity to gain deeper insights into the realities of special education practice and develop their skills in individual educational strategies and methods tailored to the needs of students with special educational needs. The course includes theoretical preparation, practical engagement at the workplace, analysis, and reflection on practical experiences, facilitated through group meetings and individual consultations with the instructor. Throughout the practice, students will attend an introductory seminar, observation sessions, conduct their own pedagogical practice, reflect, and create a portfolio documenting the integration of theoretical knowledge with pedagogical practice. The aim of the course is to equip students with the competencies needed for effective work in special education, including the ability to implement individual educational plans and collaborate with other professionals in the workplace.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům praktické zkušenosti v oblasti speciální pedagogiky prostřednictvím přímého působení na školách a třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona. Studenti budou mít příležitost získat nové poznatky o praxi speciálně pedagogické profese. Získané zkušenosti budou následně analyzovány a diskutovány během společných setkání a individuálních konzultací s vyučujícím. Pro každou zvolenou specializaci bude vytvořen specifický a aktuální plán praxe, který bude navázán na teoretickou přípravu v příslušných odborných předmětech.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Descriptors - Czech
Náslechy 10 hod Pozorování výuky ve škole, třídě nebo studijní skupině zaměřené na inkluzivní vzdělávání v souladu s § 16 odst. 9 školského zákona.
Vlastní pedagogická praxe 15 hod Samostatná pedagogická praxe ve škole, třídě nebo studijní skupině.
Reflexe 5 hod Individuální a skupinová reflexe, včetně přípravy prezentace dle pokynů garanta praxe.
Portfolio pedagogické praxe - Student si založí portfolio, ve kterém bude dokládat propojení teoretických znalostí s pedagogickou praxí.
Úvodní seminář k praxi 5 hod Seminář zaměřený na orientaci v dokumentaci k pedagogické praxi.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zápočet bude upřesněn vyučujícím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Literature - Czech
  1. Bartoňová, M., & Bytešníková, I. (2012). Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6044-9.

  2. Bartoňová, M., & Pipeková, J. (2011). Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe (1. vyd.). Masarykova univerzita. ISBN 978-80-7315-159-1.

  3. Bartoňová, M., & Vítková, M. (2018). Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Masarykova univerzita.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Syllabus - Czech
  1. Úvodní seminář k pedagogické praxi

    • Seznámení s dokumentací k pedagogické praxi
    • Orientace v organizaci a pravidlech praxe
    • Představení cílů praxe a jejího významu pro rozvoj kompetencí studenta
  2. Teoretická příprava pro praxi

    • Získání hlubšího konceptuálního porozumění v metodách speciální pedagogiky
    • Teoretické základy inkluzivního vzdělávání
    • Různé přístupy a metody pro práci s žáky se speciálními potřebami
  3. Praktické působení na pracovištích

    • Aplikace teoretických znalostí na specializovaných pracovištích (školy, třídy, studijní skupiny)
    • Příprava a realizace vzdělávacích aktivit pro žáky se speciálními potřebami
    • Přímá práce s žáky ve škole zřízení podle § 16, odst. 9 školského zákona
  4. Náslechy a vlastní pedagogická praxe

    • Náslechy (10 hodin) u pedagogů a specialistů na školách zaměřených na inkluzivní vzdělávání
    • Praktická výuka (minimálně 15 hodin) s důrazem na individuální přístup a aplikaci speciálně pedagogických metod
  5. Analýza a reflexe praktických zkušeností

    • Analýza získaných zkušeností z praxe
    • Diskuze a zpětná vazba na vlastní pedagogickou činnost
    • Reflexe na individuální pedagogický přístup a metodické nástroje
  6. Konzultace a příprava závěrečného hodnocení

    • Individuální konzultace s vyučujícím a hodnocení dosažených výsledků
    • Příprava prezentace shrnující zkušenosti a dosažené kompetence
    • Tvorba závěrečného hodnocení praxe a identifikace oblastí pro další rozvoj
  7. Vyhodnocení praxe a přínosy pro profesní růst

    • Reflexe nad přínosy praxe pro profesní rozvoj studenta
    • Tvorba Portfolia studenta, které bude obsahovat 2 deníky praxe
    • Seznámení s metodami sebehodnocení a sebereflexe v pedagogické praxi

Obsah pedagogické praxe:

  • Úvodní seminář: Orientace v dokumentaci a příprava na praxi
  • Náslechy: 10 hodin pozorování praxe ve školách zaměřených na inkluzi
  • Vlastní pedagogická praxe: Minimálně 15 hodin aktivní účasti na výuce žáků se speciálními potřebami
  • Reflexe: 5 hodin, individuální a skupinová forma, příprava prezentace dle pokynů garanta praxe

Výstupy z praxe:

  • Portfolio pedagogické praxe, dokumentující propojení teoretických znalostí a praktických zkušeností
  • Reflexní deníky zaznamenávající průběh a výsledky pedagogické praxe
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Po ukončení pedagogické praxe budou studenti schopni analyzovat a reflektovat své praktické zkušenosti prostřednictvím diskuzí a individuálních konzultací s vyučujícím. Během praxe se zaměří na rozvoj dovedností, které jsou nezbytné pro práci v oblasti speciální pedagogiky, a naučí se implementovat individuální vzdělávací strategie a metody přizpůsobené specifickým potřebám jednotlivých žáků. Studenti rovněž získají dovednosti potřebné pro efektivní spolupráci s dalšími odborníky, jako jsou speciální pedagogové, psychologové či asistenti pedagoga, a s členy pedagogického týmu na pracovištích. Tyto zkušenosti jim umožní lépe porozumět komplexitě speciálního vzdělávání a efektivně přispět k inkluzivnímu vzdělávacímu prostředí.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html