This course focuses on the practical preparation of students in the field of special education through direct pedagogical practice in schools and classes established under § 16, paragraph 9 of the Education Act. Students will have the opportunity to gain deeper insights into the realities of special education practice and develop their skills in individual educational strategies and methods tailored to the needs of students with special educational needs. The course includes theoretical preparation, practical engagement at the workplace, analysis, and reflection on practical experiences, facilitated through group meetings and individual consultations with the instructor. Throughout the practice, students will attend an introductory seminar, observation sessions, conduct their own pedagogical practice, reflect, and create a portfolio documenting the integration of theoretical knowledge with pedagogical practice. The aim of the course is to equip students with the competencies needed for effective work in special education, including the ability to implement individual educational plans and collaborate with other professionals in the workplace.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Předmět se zaměřuje na praktickou přípravu studentů v oblasti speciální pedagogiky prostřednictvím přímé pedagogické praxe ve školách a třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona. Studenti budou mít příležitost získat hlubší poznatky o realitě speciálně pedagogické praxe a rozvíjet své dovednosti v oblasti individuálních vzdělávacích strategií a metod přizpůsobených potřebám žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Předmět zahrnuje teoretickou přípravu, praktické působení na pracovištích, analýzu a reflexi praktických zkušeností, a to prostřednictvím společných setkání a individuálních konzultací s vyučujícím. V průběhu praxe studenti absolvují úvodní seminář, náslechy, vlastní pedagogickou praxi, reflexi a tvorbu portfolia, které dokumentuje propojení teoretických znalostí s pedagogickou praxí. Cílem předmětu je vybavit studenty kompetencemi pro efektivní práci v oblasti speciální pedagogiky, včetně schopnosti implementovat individuální vzdělávací plány a spolupracovat s ostatními odborníky na pracovištích.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům praktické zkušenosti v oblasti speciální pedagogiky prostřednictvím přímého působení na školách a třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona. Studenti budou mít příležitost získat nové poznatky o praxi speciálně pedagogické profese. Získané zkušenosti budou následně analyzovány a diskutovány během společných setkání a individuálních konzultací s vyučujícím. Pro každou zvolenou specializaci bude vytvořen specifický a aktuální plán praxe, který bude navázán na teoretickou přípravu v příslušných odborných předmětech.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Descriptors - Czech
Náslechy
10 hod
Pozorování výuky ve škole, třídě nebo studijní skupině zaměřené na inkluzivní vzdělávání v souladu s § 16 odst. 9 školského zákona.
Vlastní pedagogická praxe
15 hod
Samostatná pedagogická praxe ve škole, třídě nebo studijní skupině.
Reflexe
5 hod
Individuální a skupinová reflexe, včetně přípravy prezentace dle pokynů garanta praxe.
Portfolio pedagogické praxe
-
Student si založí portfolio, ve kterém bude dokládat propojení teoretických znalostí s pedagogickou praxí.
Úvodní seminář k praxi
5 hod
Seminář zaměřený na orientaci v dokumentaci k pedagogické praxi.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Course completion requirements - Czech
Zápočet bude upřesněn vyučujícím.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Literature - Czech
Bartoňová, M., & Bytešníková, I. (2012). Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6044-9.
Bartoňová, M., & Pipeková, J. (2011). Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe (1. vyd.). Masarykova univerzita. ISBN 978-80-7315-159-1.
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2018). Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Masarykova univerzita.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Syllabus - Czech
Úvodní seminář k pedagogické praxi
Seznámení s dokumentací k pedagogické praxi
Orientace v organizaci a pravidlech praxe
Představení cílů praxe a jejího významu pro rozvoj kompetencí studenta
Teoretická příprava pro praxi
Získání hlubšího konceptuálního porozumění v metodách speciální pedagogiky
Teoretické základy inkluzivního vzdělávání
Různé přístupy a metody pro práci s žáky se speciálními potřebami
Praktické působení na pracovištích
Aplikace teoretických znalostí na specializovaných pracovištích (školy, třídy, studijní skupiny)
Příprava a realizace vzdělávacích aktivit pro žáky se speciálními potřebami
Přímá práce s žáky ve škole zřízení podle § 16, odst. 9 školského zákona
Náslechy a vlastní pedagogická praxe
Náslechy (10 hodin) u pedagogů a specialistů na školách zaměřených na inkluzivní vzdělávání
Praktická výuka (minimálně 15 hodin) s důrazem na individuální přístup a aplikaci speciálně pedagogických metod
Analýza a reflexe praktických zkušeností
Analýza získaných zkušeností z praxe
Diskuze a zpětná vazba na vlastní pedagogickou činnost
Reflexe na individuální pedagogický přístup a metodické nástroje
Konzultace a příprava závěrečného hodnocení
Individuální konzultace s vyučujícím a hodnocení dosažených výsledků
Příprava prezentace shrnující zkušenosti a dosažené kompetence
Tvorba závěrečného hodnocení praxe a identifikace oblastí pro další rozvoj
Vyhodnocení praxe a přínosy pro profesní růst
Reflexe nad přínosy praxe pro profesní rozvoj studenta
Tvorba Portfolia studenta, které bude obsahovat 2 deníky praxe
Seznámení s metodami sebehodnocení a sebereflexe v pedagogické praxi
Obsah pedagogické praxe:
Úvodní seminář: Orientace v dokumentaci a příprava na praxi
Náslechy: 10 hodin pozorování praxe ve školách zaměřených na inkluzi
Vlastní pedagogická praxe: Minimálně 15 hodin aktivní účasti na výuce žáků se speciálními potřebami
Reflexe: 5 hodin, individuální a skupinová forma, příprava prezentace dle pokynů garanta praxe
Výstupy z praxe:
Portfolio pedagogické praxe, dokumentující propojení teoretických znalostí a praktických zkušeností
Reflexní deníky zaznamenávající průběh a výsledky pedagogické praxe
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Po ukončení pedagogické praxe budou studenti schopni analyzovat a reflektovat své praktické zkušenosti prostřednictvím diskuzí a individuálních konzultací s vyučujícím. Během praxe se zaměří na rozvoj dovedností, které jsou nezbytné pro práci v oblasti speciální pedagogiky, a naučí se implementovat individuální vzdělávací strategie a metody přizpůsobené specifickým potřebám jednotlivých žáků. Studenti rovněž získají dovednosti potřebné pro efektivní spolupráci s dalšími odborníky, jako jsou speciální pedagogové, psychologové či asistenti pedagoga, a s členy pedagogického týmu na pracovištích. Tyto zkušenosti jim umožní lépe porozumět komplexitě speciálního vzdělávání a efektivně přispět k inkluzivnímu vzdělávacímu prostředí.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)