The aim of this course is to develop students' competent and holistic approach to the education of students with hearing impairments in primary and secondary schools, both in inclusive settings and in schools according to § 16, paragraph 9. Students will become familiar with surdopedagogical terminology and learn to apply pedagogical diagnostics focused on hearing impairments. The course also includes an introduction to compensatory aids used by people with hearing impairments. The course will cover the medical and sociocultural approaches to prelingual and postlingual hearing impairments, legislation, and the educational system that supports students with hearing impairments. Additionally, the students will explore the etiology, symptomatology, and classification of hearing impairments, diagnosis, auditory and speech education, audiovisual technology, the use of sign language, the methodology of teaching Czech sign language, finger spelling, and approaches to reading for students with hearing impairments. The course will also include case studies focused on various communication systems and rehabilitation of children and adults with hearing impairments.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Cílem předmětu je rozvinout u studentů kompetentní a celostní přístup k edukaci žáků se sluchovým postižením na základních a středních školách, a to jak v inkluzivním prostředí, tak v rámci škol podle § 16, odst. 9. Studenti se seznámí se surdopedickou terminologií a naučí se aplikovat pedagogickou diagnostiku zaměřenou na sluchové postižení. Součástí předmětu je i seznámení s kompenzačními pomůckami, které jsou využívány u osob se sluchovým postižením. V rámci předmětu se studenti naučí základy medicínských a sociokulturních přístupů k prelingválnímu a postlingválnímu sluchovému postižení, prozkoumají legislativu a systém vzdělávání, který podporuje žáky se sluchovým postižením. Dále se zaměří na etiologii, symptomatologii a klasifikaci sluchových vad, diagnostiku, sluchovou a řečovou výchovu, audiovizuální techniku, využívání znakové řeči, metodiku výuky českého znakového jazyka, prstovou abecedu a přístupy k čtení u žáků se sluchovým postižením. Součástí předmětu budou také případové studie, zaměřené na různé komunikační systémy a rehabilitaci sluchově postižených dětí a dospělých.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech
Student bude umět používat surdopedickou terminologii a zvládne pedagogickou diagnostiku. Seznámí se s orientační speciálně pedagogickou diagnostikou sluchového postižení. Součástí předmětu bude i seznámení s kompenzačními pomůckami využívanými u osob se sluchovým postižením
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
Charakteristika komunikačních strategií žáků se sluchovým postižením školního věku, vymezení vzdělávacích a výchovných programů
3 hod
Vývoj speciálních metod výchovy a vzdělávání osob se sluchovým postižením
2 hod
Problematika vzdělávacích přístupů ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením v současnosti: Charakteristika předmětových metodik se zvláštním zaměřením na český jazyk, čtení u žáků se sluchovým postižením, úprava textů
4 hod
Individuální a skupinová logopedická péče
3 hod
Možnosti využití technických prostředků a počítačové didaktické techniky ve školách
3 hod
Podpůrná opatření, katalog podpůrných opatření. Systém středoškolského vzdělávání žáků se sluchovým postižením
4 hod
Mimoškolní vzdělávání osob se sluchovým postižením
3 hod
Profesní orientace osob se sluchovým postižením a jejich uplatnění
4 hod
Celoživotní vzdělávání a možnosti rekvalifikace
3 hod
Zájmové organizace, spolky a kluby. Význam médií, knih a časopisů
3 hod
Kultura Neslyšících
2 hod
Problematika tlumočení
1 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Course completion requirements - Czech
Zkouška bude upřesněna vyučujícím.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech
HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
HÁDKOVÁ, Kateřina. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
HÁDKOVÁ, K., KOTVOVÁ, M. Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením. In: NĚMEC, Z., KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V. a kol. Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2024. s. 138-152. ISBN 978-80-7603-450-1. DOI: 10.14712/9788076034501.
HÁDKOVÁ, Kateřina, KOTVOVÁ, Miroslava a Kamila KUČEROVÁ. The Impact of Hearing Impairment and Preferred Communication System on Fatigue in the Daily Life of Adults with Hearing Impairment. In: FERGUSON, Britt Tatman, NAPIER, Anne Ferguson (Eds.). 18th Biennial Conference Proceedings, International Association of Special Education. s. 186-191. ISBN 978-0-9890212-5-8.
HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999. ISBN 80-7216-096-6.
HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.
KLENKOVÁ, J., KORANDOVÁ, Z. Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. In: NĚMEC, Z., KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V. a kol. Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2024. s. 154-160. ISBN 978-80-7603-450-1. DOI: 10.14712/9788076034501.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0329-2.
LANGER, Jiří. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3702-6.
POTMĚŠIL, M. et al. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech
Komunikační strategie žáků se sluchovým postižením školního věku
Vzdělávací a výchovné programy pro žáky se sluchovým postižením
Vývoj speciálních metod výchovy a vzdělávání osob se sluchovým postižením
Současné vzdělávací přístupy ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením
Předmětové metodiky se zaměřením na český jazyk a čtení u žáků se sluchovým postižením
Individuální a skupinová logopedická péče
Využití technických prostředků a počítačové didaktické techniky ve školách
Podpůrná opatření a systém středoškolského vzdělávání žáků se sluchovým postižením
Mimoškolní vzdělávání osob se sluchovým postižením
Profesní orientace a uplatnění osob se sluchovým postižením
Celoživotní vzdělávání a možnosti rekvalifikace
Zájmové organizace, spolky a kluby
Význam médií, knih a časopisů pro osoby se sluchovým postižením
Kultura Neslyšících
Problematika tlumočení
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Student bude umět používat surdopedickou terminologii a zvládne pedagogickou diagnostiku. Seznámí se s orientační speciálně pedagogickou diagnostikou sluchového postižení. Součástí předmětu bude i seznámení s kompenzačními pomůckami využívanými u osob se sluchovým postižením.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)