SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Strategies and interventions in the education of students with hearing impairments II - OCRS24UC23
Title: Strategie a intervence ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:35/0, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Annotation -
The aim of this course is to develop students' competent and holistic approach to the education of students with hearing impairments in primary and secondary schools, both in inclusive settings and in schools according to § 16, paragraph 9. Students will become familiar with surdopedagogical terminology and learn to apply pedagogical diagnostics focused on hearing impairments. The course also includes an introduction to compensatory aids used by people with hearing impairments. The course will cover the medical and sociocultural approaches to prelingual and postlingual hearing impairments, legislation, and the educational system that supports students with hearing impairments. Additionally, the students will explore the etiology, symptomatology, and classification of hearing impairments, diagnosis, auditory and speech education, audiovisual technology, the use of sign language, the methodology of teaching Czech sign language, finger spelling, and approaches to reading for students with hearing impairments. The course will also include case studies focused on various communication systems and rehabilitation of children and adults with hearing impairments.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech

Student bude umět používat surdopedickou terminologii a zvládne pedagogickou diagnostiku. Seznámí se s orientační speciálně pedagogickou diagnostikou sluchového postižení. Součástí předmětu bude i seznámení s kompenzačními pomůckami využívanými u osob se sluchovým postižením

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
Charakteristika komunikačních strategií žáků se sluchovým postižením školního věku, vymezení vzdělávacích a výchovných programů 3 hod
Vývoj speciálních metod výchovy a vzdělávání osob se sluchovým postižením 2 hod
Problematika vzdělávacích přístupů ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením v současnosti: Charakteristika předmětových metodik se zvláštním zaměřením na český jazyk, čtení u žáků se sluchovým postižením, úprava textů 4 hod
Individuální a skupinová logopedická péče 3 hod
Možnosti využití technických prostředků a počítačové didaktické techniky ve školách 3 hod
Podpůrná opatření, katalog podpůrných opatření. Systém středoškolského vzdělávání žáků se sluchovým postižením 4 hod
Mimoškolní vzdělávání osob se sluchovým postižením 3 hod
Profesní orientace osob se sluchovým postižením a jejich uplatnění 4 hod
Celoživotní vzdělávání a možnosti rekvalifikace 3 hod
Zájmové organizace, spolky a kluby. Význam médií, knih a časopisů 3 hod
Kultura Neslyšících 2 hod
Problematika tlumočení 1 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zkouška bude upřesněna vyučujícím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech
  1. HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.

  2. HÁDKOVÁ, Kateřina. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

  3. HÁDKOVÁ, K., KOTVOVÁ, M. Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením. In: NĚMEC, Z., KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V. a kol. Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2024. s. 138-152. ISBN 978-80-7603-450-1. DOI: 10.14712/9788076034501.

  4. HÁDKOVÁ, Kateřina, KOTVOVÁ, Miroslava a Kamila KUČEROVÁ. The Impact of Hearing Impairment and Preferred Communication System on Fatigue in the Daily Life of Adults with Hearing Impairment. In: FERGUSON, Britt Tatman, NAPIER, Anne Ferguson (Eds.). 18th Biennial Conference Proceedings, International Association of Special Education. s. 186-191. ISBN 978-0-9890212-5-8.

  5. HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999. ISBN 80-7216-096-6.

  6. HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.

  7. KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.

  8. KLENKOVÁ, J., KORANDOVÁ, Z. Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. In: NĚMEC, Z., KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V. a kol. Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2024. s. 154-160. ISBN 978-80-7603-450-1. DOI: 10.14712/9788076034501.

  9. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0329-2.

  10. LANGER, Jiří. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3702-6.

  11. POTMĚŠIL, M. et al. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.

  12. VRBOVÁ, R., FELCMANOVÁ, L. a kol. (2022). Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka s NKS a SPUCH. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. Available at: https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_NKS_SPUCH.pdf

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech
  • Komunikační strategie žáků se sluchovým postižením školního věku
  • Vzdělávací a výchovné programy pro žáky se sluchovým postižením
  • Vývoj speciálních metod výchovy a vzdělávání osob se sluchovým postižením
  • Současné vzdělávací přístupy ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením
  • Předmětové metodiky se zaměřením na český jazyk a čtení u žáků se sluchovým postižením
  • Individuální a skupinová logopedická péče
  • Využití technických prostředků a počítačové didaktické techniky ve školách
  • Podpůrná opatření a systém středoškolského vzdělávání žáků se sluchovým postižením
  • Mimoškolní vzdělávání osob se sluchovým postižením
  • Profesní orientace a uplatnění osob se sluchovým postižením
  • Celoživotní vzdělávání a možnosti rekvalifikace
  • Zájmové organizace, spolky a kluby
  • Význam médií, knih a časopisů pro osoby se sluchovým postižením
  • Kultura Neslyšících
  • Problematika tlumočení
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Student bude umět používat surdopedickou terminologii a zvládne pedagogickou diagnostiku. Seznámí se s orientační speciálně pedagogickou diagnostikou sluchového postižení. Součástí předmětu bude i seznámení s kompenzačními pomůckami využívanými u osob se sluchovým postižením.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html