SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Strategies and interventions in the education of students with impaired communication skills II - OCRS24UC21
Title: Strategie a intervence ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:35/0, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Annotation -
Course Annotation: Strategies and Interventions in the Education of Students with Speech and Communication Disorders I The aim of this course is to familiarize students with the most common types of speech and communication disorders (SCD) they may encounter in practice at primary and secondary schools. Upon completing the course, students will be equipped with basic procedures for identifying and intervening in various manifestations of SCD. The course provides both theoretical and practical knowledge about selected categories of speech and communication disorders and how to support students with these special educational needs. Students will become acquainted with the necessary terminology for understanding and applying further courses focused on interventions in the education of students with SCD. Emphasis will be placed on speech and communication disorders, including diagnosing and supporting children with delayed speech development, developmental dysfluency, stuttering, speech impairments, and mutism. Students will learn to collaborate with speech therapists and parents of children with SCD, and will develop a team-based approach to addressing the challenges of individuals with speech and communication disorders.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studenty s nejčastějšími typy obtíží v oblasti narušené komunikační schopnosti (NKS), se kterými se mohou setkat v praxi na základních a středních školách. Po absolvování kurzu budou studenti vybaveni základními postupy k identifikaci a intervenci u jednotlivých projevů NKS. Studenti získají teoretické i praktické poznatky o vybraných kategoriích narušené komunikační schopnosti a podpoře žáků s těmito formami speciálních vzdělávacích potřeb.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
Školní zralost a fyziologický vývoj řeči a NKS. Žák s NKS během školní docházky 3 hod
Symptomatologie a podpora jedinců s rhinolalií, palatolálií 4 hod
NKS jako symptom (symptomatické vady řeči) 3 hod
Specifika výuky žáků s NKS. Výběr povolání žáků s NKS 3 hod
Poradenství v logopedii. Systém péče v resortu školství. Integrace osob s NKS 3 hod
Fyziologie primárních funkcí 3 hod
AAK - alternativní a augmentativní komunikace 3 hod
Získané poruchy a vady řeči a komunikace (afázie, dyzartrie, dysfagie) 4 hod
Přetrvávající vady a poruchy řeči. NKS u osob s demencí. Neurodegenerativní onemocnění a NKS 2 hod
Průběh diagnostického procesu. Logopedická dokumentace. Etika v logopedii 2 hod
Prevence, diagnostika, reedukace, stimulace, kompenzace jako složky logopedické intervence. Diagnostika dílčích řečových a komunikačních dovedností 3 hod
Žáci s NKS a psychosociální rovina. Kvalita života osob s NKS a jejich blízkých 2 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zkouška bude upřesněna vyučujícím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech
  1. HRADILOVÁ, Tereza a kol. Surdopedie a dospělý věk: Sluchová ztráta v mezilidském kontaktu. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-3125-9.
  2. SMITKOVÁ, Šárka a Andrea SCHMALZOVÁ. Přehledová karta – Logopedie. Praha: V lavici s.r.o. – vzdělávací portál pro pedagogy, žáky a jejich rodiče, 2021. ISBN 978-80-88368-62-5.
  3. NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
  4. KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. 2. přeprac. vyd. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-88-5.
  5. KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9.
  6. KVĚTOŇOVÁ, L., ŠUMNÍKOVÁ, P. Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. In: NĚMEC, Z., KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V. a kol. Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2024, s. 123–136. ISBN 978-80-7603-450-1. DOI: 10.14712/9788076034501.
  7. OHNESORG, Karel. Fonetika pro logopedy. [Dotisk] 1. vyd. Praha: SPN, 1979.
  8. NEUBAUER, Karel. Logopedie a surdologopedie: učební text pro základní kurz. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-500-4.
  9. BENDOVÁ, Petra. Logopedická prevence: metodicko-didaktický materiál. Ilustroval Barbora KŘISTKOVÁ, Petra HAUPTOVÁ. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-421-2.
  10. ZIKL, Pavel a Petra BENDOVÁ. Speciálně pedagogický výkladový slovník: somatopedie, psychopedie, logopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-514-1.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech
  • Školní zralost a fyziologický vývoj řeči a NKS.
  • Žák s NKS během školní docházky.
  • Symptomatologie a podpora jedinců s rhinolalií, palatolálií.
  • NKS jako symptom (symptomatické vady řeči).
  • Specifika výuky žáků s NKS. Výběr povolání žáků s NKS.
  • Poradenství v logopedii. Systém péče v resortu školství. Integrace osob s NKS.
  • Fyziologie primárních funkcí.
  • AAK - alternativní a augmentativní komunikace.
  • Získané poruchy a vady řeči a komunikace (afázie, dyzartrie, dysfagie).
  • Přetrvávající vady a poruchy řeči. NKS u osob s demencí. Neurodegenerativní onemocnění a NKS.
  • Průběh diagnostického procesu. Logopedická dokumentace. Etika v logopedii.
  • Prevence, diagnostika, reedukace, stimulace, kompenzace jako složky logopedické intervence. Diagnostika dílčích řečových a komunikačních dovedností.
  • Žáci s NKS a psychosociální rovina. Kvalita života osob s NKS a jejich blízkých.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Student bude po absolvování kurzu schopen: orientovat se v základní terminologii v oblasti narušené komunikační schopnosti (NKS). Osvojí si specifika vzdělávacího procesu u žáků s narušenou komunikační schopností se zřetelem ke vzdělávacímu procesu. Popíše vliv jednotlivých typů NKS na vývoj osobnosti žáka. Seznámí se s orientační diagnostikou NKS u žáka. Navrhne vhodná opatření a postupy k úpravě edukačního procesu u žáků s NKS. Osvojí si spolupráci v multidisciplinárním týmu.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html