The course Strategies and Interventions in the Education of Students with Intellectual Disabilities I focuses on familiarizing students with the methodological approaches used in the education of students with intellectual disabilities in regular schools, special needs schools, and practical schools. Students will learn the basics of psychopedagogical diagnostics, focusing on the identification and intervention for students with intellectual disabilities. The course covers current trends in psychopedagogy, the legislative framework, and the education system for children with intellectual disabilities. It further explores various approaches to the classification of intellectual disabilities, supporting students' independence and autonomy, their legal rights, and lifelong learning. The course includes a detailed overview of psychopedagogical diagnostics and testing, including the assessment of adaptive behavior. By the end of the course, students will be able to apply theoretical and practical knowledge in the education of students with intellectual disabilities and use psychopedagogical terminology in relation to the subsequent course.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Předmět Strategie a intervence ve vzdělávání žáků s mentálním postižením I se zaměřuje na seznámení studentů s metodickými postupy používanými při vzdělávání žáků s mentálním postižením na základních školách, základních školách speciálních a praktických školách. Studenti se naučí základy psychopedické diagnostiky, přičemž se zaměří na identifikaci a intervenci u žáků s mentálním postižením. Předmět pokrývá aktuální trendy v psychopedii, legislativní rámec a systém vzdělávání dětí s mentálním postižením. Dále se věnuje různým přístupům ke klasifikaci mentální retardace, podpoře samostatnosti a nezávislosti žáků, jejich právním aspektům a celoživotnímu vzdělávání. Součástí kurzu je podrobný přehled psychopedické diagnostiky a testování včetně hodnocení adaptivního chování. Studenti budou schopni aplikovat teoretické i praktické poznatky při edukaci žáků s mentálním postižením a použít psychopedickou terminologii v souvislosti s navazujícím předmětem.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je seznámení studentů s metodickými postupy používanými při výuce na základních školách, základních školách speciálních a praktických školách. Studenti se zaměří na problematiku psychopedické diagnostiky, která je nezbytná pro identifikaci a intervenci u žáků s mentálním postižením.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
Zákonitosti a specifičnost výchovně vzdělávacího procesu na základních školách a školách podle parag. 16, odst. 9.
3 hod
Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků s mentálním postižením
2 hod
Dítě, žák, učitel, rodič a jejich vzájemná komunikace
3 hod
Osobnostní specifika žáků s mentálním postižením, edukační proces, specifika poznávacích procesů a variabilita vývojových zvláštností
3 hod
Edukační realita. Systém kurikulárních dokumentů (podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, RVP)
4 hod
Klasifikace a hodnocení
3 hod
Seznámení s metodickými postupy v jednotlivých předmětech, na základní škole, základní škole speciální, praktické škole
4 hod
Metodika jednotlivých předmětů, důraz je kladen na metodiku počátečního čtení, psaní, počítání. Na metodiku pracovního vyučování a metodiku hudební, výtvarné a tělesné výchovy
4 hod
Příprava učitele na vyučování. Edukační potřeby žáků s mentálním postižením, terminologická východiska
3 hod
Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením a poruchou autistického spektra
4 hod
Strategie učení žáků s mentálním postižením v inkluzivním prostředí základní a střední školy a ve škole podle parag. 16, odst. 9
2 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Course completion requirements - Czech
Zkouška bude upřesněna vyučujícím.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech
ADAMUS, Petr.Poruchy autistického spektra: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2021. 109 s.
BARTOŇOVÁ, Miroslava.Mentální postižení a PAS 2: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. 142 s. ISBN 978-80-7510-361-1.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.Edukace a intervence u žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty. Teorie, výzkum a praxe. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum Press, 2022. ISBN 978-80-7603-347-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ, ed.Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-256-7.
ČERNÁ, Marie.Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development.National Institutes of Health. How many people are affected/at risk for intellectual and developmental disabilities (IDDs)? [online]. 11.9.2021 [cit. 2023-05-07]. Dostupné z: https://www.nichd.nih.gov/health/topics/idds/conditioninfo/risk
HRDLIČKA, M.Mýty a fakta o autismu. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1648-3.
VALENTA, Milan.Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
Valenta, M.Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2022, 488 s.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH.Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
Zákon č.561/ 2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání - (Školský zákon), zákon č. 82/2015 Sb. (vybraná ustanovení).
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech
Zákonitosti a specifičnost výchovně vzdělávacího procesu na základních školách a školách podle parag. 16, odst. 9.
Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků s mentálním postižením
Dítě, žák, učitel, rodič a jejich vzájemná komunikace
Osobnostní specifika žáků s mentálním postižením, edukační proces, specifika poznávacích procesů a variabilita vývojových zvláštností
Edukační realita. Systém kurikulárních dokumentů (podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, RVP)
Klasifikace a hodnocení
Seznámení s metodickými postupy v jednotlivých předmětech, na základní škole, základní škole speciální, praktické škole
Metodika jednotlivých předmětů, důraz je kladen na metodiku počátečního čtení, psaní, počítání. Na metodiku pracovního vyučování a metodiku hudební, výtvarné a tělesné výchovy
Příprava učitele na vyučování. Edukační potřeby žáků s mentálním postižením, terminologická východiska
Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením a poruchou autistického spektra
Strategie učení žáků s mentálním postižením v inkluzivním prostředí základní a střední školy a ve škole podle parag. 16, odst. 9
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Po absolvování kurzu budou studenti vybaveni základními postupy pro identifikaci a intervenci u žáků s mentálním postižením. Získají teoretické i praktické poznatky v oblasti edukačních přístupů a nastavení podmínek pro vzdělávání. Na základě případové studie prokáží své znalosti a dovednosti v edukaci žáků s mentálním postižením.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)